تحقیقات مالیاتی در ژاپن با پرداخت 118 میلیون دلار مالیات توسط اپل پایان یافت

دسته بندی : کسب و کار , گوناگون 308 بازدید شنبه 27 شهریور 1395 نویسنده :
پرداخت 118 میلیون دلار مالیات توسط اپل

موضوع پرداخت 118 میلیون دلار مالیات توسط اپل بحث داغ محافل اقتصادی می‌باشد. این شرکت علاوه بر ژاپن با چنین مشکلی در اروپا هم درست به گریبان است. با تِک میکس همراه شوید.

بعد از تحقیقات گسترده، یکی از شرکت‌های تابعه اپل مجبور به پرداخت 118 میلیون دلار به صندوق مالیات ژاپن شد. مسئولین مالیاتی ژاپن بعد از این که پی بردند شرکت مذکور سرمایه به دست آمده را بی سر و صدا در خارج از آن کشور سرمایه گذاری می‌کند و مالیات خود را دقیق پرداخت نمی‌کند دستور به پرداخت این مبلغ سنگین توسط آن‌ها را صادر کردند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این موضوع داشته باشیم.

کمی به عقب‌تر باز می‌گردیدم. اگر شما در ژاپن زندگی می‌کنید و یک آیفون را از اپل خریداری نمایید پول پرداختی شما به حساب اپل ژاپن می‌رود. همچنین اگر برنامه، ویدئو، موسیقی از iTunes در ژاپن خریداری نمایید پول حاصل از آن به شرکتی تابعه به نام iTunes K.K خواهد رفت. بسیاری از حقوق معنوی اپل، در اختیار دو شرکت تابعه در ایرلند می‌باشد. دیگر بخش‌های تجاری اپل در سراسر دنیا هم مبلغی را بابت حق امتیاز خود به این شرکت‌ها پرداخت می‌نمایند. iTunes K.K هم از این الگو پیروی می‌کند. هنگامی که مردم از خدمات iTunes استفاده می‌کنند بخشی از سود حاصل به عنوان حق امتیاز در اختیار شرکت‌های حاضر در ایرلند قرار می‌گیرد که در واقع خود اپل صاحب این شرکت‌های تابعه در ایرلند می‌باشد.

چرا ایرلند؟ اپل در این کشور از یک ساختار پرسود بهره می‌برد. این شرکت به سختی بابت درآمدهای خود مالیاتی به دولت ایرلند می‌پردازد. البته این روند مورد تایید دولت ایرلند می‌باشد. اپل هیچ گاه در رابطه با ارزش مالی واگذاری این امتیازها حرفی به میان نیاورده است. به همین سادگی اپل توانسته درآمد سرشار خود را از دستان دولت‌هایی که مشتاق هستند در این درآمد سهیم باشند دور نگه داشته است. iTunes در ژاپن دارای سود است و اپل می‌خواهد این سودها به ایرلند منتقل شوند جایی که از پرداخت مالیات مصون می‌باشد. مشکل از اینجا شروع می‌شود که قانون مالیات در ژاپن تاکید می‌کند که باید 20 درصد از مبلغ پرداختی از بابت حق امتیاز به یک شرکت خارجی را بابت مالیات پرداخت کرد. هیچ راه فراری برای شرکت‌های متخلف از این قانون وجود ندارد.

قضیه از اینجا جالب‌تر می‌شود که بدانیم iTunes K.K هیچ مبلغی از بابت حق امتیاز به Apple’s Irish پرداخت نمی‌کند و کلیه مبالغ به اپل ژاپن پرداخت می‌گردند. پس از آن اپل ایرلند آیفون‌های خود را از طریق شرکتی در سنگاپور به اپل ژاپن می‌رساند. اداره مالیت توکیو ادعا می‌کند که اپل ژاپن پول‌های حق امتیاز را در قالب قیمت آیفون‌های خریداری شده به اپل ایرلند پرداخت می‌کرده است. این پرداخت تا جایی ادامه پیدا می‌کرد تا حق امتیاز به طور کامل پرداخت شود. به این ترتیب بخش اعظمی از مالیات مربوط به iTunes پرداخت نمی‌شد. بین سال‌های 2012 تا 2014 رقمی در حدود 586.5 میلیون دلار مبادله شده است. مقامات ژاپن می‌خواهند تا مالیات مربوط به این مبلغ به خزانه بازگردانده شود.

این داستان اندکی به قضیه مالیات در ایتالیا شباهت دارد. جایی که اپل مجبور شده تا 318 میلیون یورو مالیات بایت 6 سال فرار مالیاتی خود پرداخت نماید. در پرونده‌ای که به تازگی اتحادیه اروپا باز کرده است اپل باید مبلغ 14.5 میلیارد دلار به ایرلند پرداخت کند. ساختار مالیاتی اروپا به ایرلند اجازه نمی‌دهد تا این کشور برای اخذ مالیات، روش دلخواه خود را جایگزین نماید و شرکت‌های بزرگی مانند اپل را از پرداخت مالیات تا حد امکان معاف نماید. حضور نمایندگی و دفاتر اصلی شرکت‌هایی همچون اپل ارزش بسیار بیشتری از رقم ادعایی اتحادیه اروپا برای کشوری نظیر ایرلند دارد. علاوه بر سرمایه گذاری سنگین اپل در این کشور، اشتغال زایی و افزایش سطح فناوری از عواملی است که ایرلند را مجاب به نگرفتن مالیات از اپل می‌نماید.

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.