بررسی نوکیا 6 (Nokia 6): بازگشت قدرتمند نوکیا با هدایت فنلاندی‌های کهنه کار

دسته بندی : بررسی تخصصی , موبایل , ویژه 3295 بازدید یکشنبه 22 مرداد 1396 نویسنده :
بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

می‌خواهیم نحوه بازگشت مجدد نوکیا به بازار را با بررسی نوکیا 6 (Nokia 6) زیر ذره بین قرار دهیم. دستگاهی بسیار زیبا و بروز که در رده خود رقیب جدی کم دارد. با تِک میکس همراه شوید.

نوکیا دوباره بازگشت. اینبار با اندروید به میدان بازگشته تا حق خود را از بازار بگیرد. کیفیت و کارایی گوشی‌های نوکیا زبانزد خاص و عام است ولی طی 4 سال گذشته به لطف بی‌تدبیری مایکروسافت جایگاه هر دو شرکت در عرصه تلفن‌های هوشمند نابود شد. اینبار نوکیا تولید تلفن هوشمند را به مدیران سابق خود تحت نام شرکت HMD سپرده تا این بازار شلوغ را تصاحب نمایند. مشخصات نوکیا 6 برای شروع مجدد خوب بوده و می‌تواند رقبای بی‌شماری را کنار زند. استفاده از آخرین نسخه اندروید یعنی 7.1.1، بدنه فلزی، کیفیت بالا، نمایشگر 5.5 اینچی توانسته جذابیت‌های زیادی را برای خریدار فراهم آورد.

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

نکات مثبت

اندروید پای بزودی!

کیفیت ساخت بسیار بالا

دوربین با کیفیت

فناوری صدای بی‌نظیر Dolby Atmos

 

نکات منفی

باتری کوچک

جای بد حسگر اثر انگشت

 

 

 

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

همانطور که ملاحظه فرمودید موارد مثبت زیاد بوده و نکات منفی کمی به چشم می‌آید. این نکات وقتی منفی می‌شوند که پای نام نوکیا به میان آید شاید اگر سازنده‌ای دیگر بود هیچ کدام منفی تلقی نمی‌شد. با بررسی نوکیا 6 (Nokia 6) همراه ما باشید.

 

طراحی

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

اول از همه باید گفت که درون جعبه یک شارژ، کابل میکرو USB و هدست قرار گرفته است. طراحی جعبه آشنا بوده و شبیه محصولات قدیمی نوکیا می‌باشد. ابعاد نوکیا 6 قابل قبول بوده و 154×75.8×7.8 میلیمتر می‌باشد. با توجه به ابعاد نمایشگر اندکی از آیفون 7 پلاس کوتاه‌تر می‌باشد. وزن دستگاه 169 گرم بوده که برای یک دستگاه 5.5 اینچی اندکی سنگین به نظر می‌آید. هنگامی که دستگاه را در دست می‌گیرید اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند کیفیت ساخت بالا می‌باشد. بدنه کاملا یکدست بوده و حس بی‌نظیری به کاربر منتقل می‌نماید. این کیفیت فقط در ظاهر نیست و در تست خمش هم کاملا هویداست.

طراحی دستگاه خوب بوده ولی زنانه نیست. بسیاری از مردان از این طراحی به وجد می‌آیند ولی ممکن است نوجوانان چندان با آن ارتباط برقرار نکنند. استفاده از آلومینیوم در بخش پشتی باعث شده تا لک و اثر انگشت بر روی آن پیدا نشود. خطوط آنتن از لبه‌های بالا و پایینی دستگاه عبور نموده‌اند. نحوه قرار گیری دوربین اندکی تغییر کرده و نسبت به لومیا 1520 یا 830 دگرگون شده است. لنز دوربین حدود 0.5 میلیمتر برآمده شده است.

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

زیر نمایشگر دکمه خانه که با حسگر اثر انگشت ادغام شده و دو کلید خازنی قرار گرفته‌اند. متاسفانه حسگر اثر انگشت بیش از حد باریک بوده و ای کاش اندکی بالاتر از جای فعلی قرار می‌گرفت. بالای نمایشگر هم خروجی صدا، دوربین خودنگار، حسگرها و لوگوی نوکیا خودنمایی می‌کنند. خروجی صدا به عنوان بلندگوی دوم هم ایفای نقش می‌کند. نوار آلومینیومی دور دستگاه در لبه‌ها پرداخت شده و جلای خاصی دارد. مانند همیشه دکمه‌های صدا و پاور سمت راست قرار گرفته‌اند. سمت راست هم درگاه سیم کارت و میکرو SD  قرار گرفته که به شکل هیبرید می‌باشد. یعنی یا دوسیم کارت همزمان یا یک سیم کارت و یک میکرو SD می‌توانید استفاده نمایید. در بخش زیرین هم درگاه میکرو USB به همراه بلندگو قرار گرفته است. ای کاش نوکیا در USB-C بهره می برد. بخشی بالای هم ورودی هدفون قرار دارد.

لازم به ذکر است که کیفیت دکمه های عالی بوده و حس خوبی منتقل می نمایند. بررسی نوکیا 6 (Nokia 6) در بخش طراحی کاملا مثبت بود و نکته های منفی کمی داشت.

 

نمایشگر

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

نمایشگر نوکیا 6 دارای اندازه 5.5 اینچی از نوع IPS LCD بوده و رزولوشن آن FHD می‌باشد. نوکیا از پوشش گوریلا گلس 3 برای محافظت بهره برده و شیشه از نوع 2.5D انتخاب شده است. یعنی بخش‌های کناری نمایشگر اندکی انحنا دارند. نوکیا ادعا نموده که حداکثر روشنایی نمایشگر 450 نیت می‌باشد اما در آزمایش مشخص شد که این روشنایی تا 522 نیت افزایش پیدا می‌کند! حداقل روشنایی این نمایشگر هم 1.9 نیت می‌باشد.

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

تضاد رنگ‌ها بسیار خوب بوده و هیچ دستگاهی در این بازه قیمت نزدیک آن نیست. خوانایی نمایشگر زیر تابش مستقیم نور خورشید بسیار عالی بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. رنگبندی نمایشگر در حالت Normal و Cool چنگی به دل نمی‌زند اما در حالت Warm شرایط بهتر شده و سفیدی و آبی صفحه به حالت نرمال تقلیل پیدا می‌کنند.

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

 

سخت افزار و عملکرد

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

نوکیا 6 به پردازنده Snapdragon 430 تجهیز شده است. این پردازنده میان رده بوده و از معماری قدیمی 28 نانومتری بهره می‌برد. این پردازنده 8 هسته‌ای بوده و هسته‌های آن از نوع Cortex-A53 با حداکثر فرکانس کاری 1.4GHz می‌باشند. پردازنده گرافیکی هم Adreno 505 انتخاب شده است. نسخه چین دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم بوده و نسخه جهانی هم شامل 3 گیگ رم و 32 گیگ حافظه یا 4 گیگ رم و 64 گیگ حافظه می‌باشد. در آزمون‌های سخت افزاری قدرت این پردازنده چنگی به دل نمی‌زند و از رقیب مستقیم خود یعنی شیائومی ردمی نوت 4 فاصله فراوان دارد. با اختلافی اندک از موتو M هم ضعیفتر می‌باشد. عملکرد این پردازنده بی‌نقص نیست ولی نسبت به بسیاری از رقبای سامسونگی بهتر است. البته از نوکیا توقع این می‌رفت که پردازنده‌ای از خانواده 6 اسنپدراگون استفاده نماید.

از نظر ارتباطات مجموعه کاملی در اختیار کاربر قرار گرفته است. درگاه سیم کارت هیبرید بوده یعنی می‌توانید همزمان از دو نانو سیم کارت یا یک نانو سیم کارت و یک کارت حافظه استفاده نمایید. مودم از نوع Cat.4 LTE بوده که می‌تواند محتوا را با حداکثر سرعت 150Mbps  دانلود و با 50Mbps آپلود نماید.

 

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

بلوتوث نسخه 4.1 بوده و برای مکان یابی GPS و GLONASS تعبیه شده است. چیپ NFC تعبیه شده ولی هنوز تنظیمی برای فعال سازی آن وجود ندارد. رادیو FM هم وجود دارد. درگاه اتصال به شارژر یا رایانه از نوع microUSB 2.0 بوده که قدیمی به نظر می‌آید. ورودی جک 3.5 میلیمتری هدفون هم برای عشاق موسیقی وجود دارد.

نوکیا ترجیح داده در بخش صدا بهترین عملکرد را از خود بروز دهد و از بلندگوهای استریو بهره ببرد. یکی از آن‌ها در زیر دستگاه و دیگری همان خروجی صدای بالای نمایشگر می‌باشد. عملکرد همزمان هر دو بلندگو فوق العاده بوده و کاربر را شگفت زده می‌نماید. البته همه این تعریف‌ها با توجه به رنج قیمت بوده و نمونه‌های بهتری هم در بازار وجود دارد. با فعالسازی Dolby Atmos کیفیت صدا بهبود فروان به خود می‌بیند.

 

نرم افزار

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

حین بررسی نوکیا 6 (Nokia 6) اولین نکته‌ای که نظر شما را به خود جلب می‌کند سیستم عامل می‌باشد. نوکیا ترجیح داده تا از در نسخه جهانی از اندروید 7.1.1 با کمترین تغییر استفاده نماید. یعنی با گوگل پیکسل هیچ تفاوتی در هسته سیستم عامل وجود ندارد. صفحه قفل و بخش اعلانات بدون هیچ تغییری مانند نسخه خام اندروید 7.1.1 می‌باشند. ویجت‌های ساعت و تقویم بدون مشکل می‌توانند تغییر یابند. در صورتی که اثر انگشت خود را ثبت نمایید دیگر صفحه قفل را نخواهید دید. حداکثر تا 5 انگشت خود را می‌توانید ثبت نمایید. کلیه آیکون ها در صفحه اصلی گرد بوده و به رنگ آبی می‌باشند. در واقع نوکیا خواسته طراحی همه آیکون‌های برنامه‌های پیش فرض یکدست باشد. در صورتی که نرم افزاری نصب کنید آیکون اصلی خود را خواهد داشت و تغییری به خود نمی‌بیند. شما می‌توانید کلیه نرم افزارها را مانند iOS بر روی صفحه اصلی داشته باشید یا به وسیله دکمه وارد بخش نرم افزارها شوید. بخش اعلانات هم در پله اول دارای 4 تنظیم سریع بوده و در پله دوم 8 تنظیم در دسترس قرار خواهد گرفت. اعلانات نرم افزارها هم در هر ردیف به صورت دسته‌ای قرار خواهند گرفت. در صورتی که بخواهید می‌توانید دو نرم افزار مجزا را اجرا نموده و هر کدام 50 درصد نمایشگر را به خود اختصاص می‌دهند. شما نمی‌توانید درصد تصاحب نمایشگر را تغییر دهید و حالت 50-50 تنها انتخاب شما می‌باشد.

ژست‌های حرکتی جالبی هم قرار گرفته‌اند که تا کنون نظیر آن‌ها را کمتر دیده‌اید. مثلا با تکان شدید می‌توانید به آهنگ بعدی بروید. با قرار دادن تلفن بر روی نمایشگر می‌توانید تماس خود را رد کنید. در صورتی که تلفن را از روی میز بردارید صدای زنگ قطع می‌گردد. در صورتی که تماس از دست رفته داشته باشید و متوجه آن نشوید هنگام اولین مراجعه به دستگاه با یک ویبره به شما یادآوری می شود.

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6) به ما نشان داد که بجز رنگ آبی غیر قابل تغییر آیکون‌های پیش فرض سایر موارد خوب بوده و رضایت کاربر را جلب می‌نماید. احتمال دارد در آینده‌ای نزدیک شاهد ارائه تم‌های متنوع از سوی نوکیا باشیم.

 

دوربین

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

دوربین نوکیا 6 از رزولوشن 16 مگاپیکسلی بهره می‌برد. هر پیکسل این دوربین 1 میکرون اندازه داشته و از فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز بهره می‌برد. گشودگی دریچه دیافراگم آن f/2.0 می‌باشد. فلش دوگانه LED از نوع دو رنگ انتخاب شده است. نرم افزار دوربین فوق العاده ساده بوده و هیچ گونه پیچیدگی در آن دیده نمی‌شود. دکمه‌های تغییر به فیلمبرداری و ورود به گالری خودنمایی می‌کنند. خوشبختانه HDR از حالت خودکار پشتیبانی می‌نماید. حالت دستی اندکی متفاوت بوده و ویژگی‌های متنوعی از جمله نوردهی، تعادل رنگ سفید و فوکوس را می‌توانید تنظیم نمایید.

کیفیت تصاویر ثبت شده در بیشتر مواقع مطلوب است ولی در برخی موارد می‌توانید محو شدن گوشه‌های تصویر را ببینید. جزئیات تصاویر خوب بوده و کیفیت کلی قابل قبول می‌باشد. رنگ‌ها اندکی کسل به نظر می‌آیند. تصاویر ثبت شده مسطح بوده و فاقد عمق و تضاد می‌باشند. فعال کردن حالت HDR چاره کار بوده زیرا تفاوت‌ها را رقم می‌زند! با روشن کردن آن می‌توانید ببینید که همه چیز عوض شده و قدرت دوربین نمایان می‌شود. حالت پانوراما هم خوب بوده و عملکرد بی‌نقصی از خود ارائه می‌دهد.

 

دوربین خودنگار 8 مگاپیکسل بوده و هر پیکسل آن 1.12 میکرون اندازه دارد. گشودگی دریچه آن f/2.0 می‌باشد. در این دوربین خبری از فوکوس خودکار نیست. کیفیت تصاویر خودنگار عالی نیست ولی برای این رده خوب محسوب می‌شود. رنگ‌ها کم رمق بوده ولی جزئیات خوب می‌باشد.

 

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

پانوراما

حداکثر کیفیت دوربین فیلم برداری هم 1080p/30fps بوده و صدا هم به صورت استریو ضبط می‌گردد. کیفیت فیلم بردای بسیار خوب می‌باشد. بافت تصاویر و رنگ‌ها کاملا راضی کننده به نظر می‌آید. مهم‌ترین بخش گوشی نوکیا دوربین آن به حساب می‌آید. در بررسی نوکیا 6 (Nokia 6) برای ما معلوم شد که نوکیا کم کاری نکرده و در رده خود جز بهترین‌هاست ولی از نظر نرم افزار می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. قیمت نوکیا 6 را از ذهن خود خارج نکنید زیرا در این رده انتخاب‌های بی‌ارزش زیادی برای خرید وجود دارد.

 

عمر باتری

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

باتری نوکیا 6 دارای ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی بوده و غیرقابل تعویض می‌باشد. این باتری برای نمایشگر 5.5 اینچی کم نیست ولی شیائومی ردمی نوت 4 با همین نمایشگر از یک باتری 4100 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. گلکسی جی 7 هم باتری 3300 میلی آمپری دارد. با این باتری می‌توانید 22 ساعت و 30 دقیقه در حالت 3G به مکالمه بپردازید. 9 ساعت و 33 دقیقه وبگردی نمایید یا 9 ساعت و 58 دقیقه بدون وقفه ویدئو تماشا نمایید.

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

با توجه به نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن FHD نوکیا باید باتری بزرگتری را انتخاب می‌نمود. در نبرد مستقیم با گلکسی J7 2017 بازنده بوده و تنها با موتو M اندکی برابری دارد. خوشبختانه فناوری شارژ سریع در نوکیا 6 تعبیه شده است. عملکرد نسخه چین با نسخه جهانی اندکی متفاوت می‌باشد. پس از بررسی نوکیا 6 (Nokia 6) متوجه شدیم که در نسخه جهانی نرم افزارهای کمتری فعال هستند و مصرف کلی کم می‌باشد.

 

کلام پایانی

بررسی نوکیا 6 (Nokia 6)

در پایان بررسی نوکیا 6 (Nokia 6) می‌توان گفت عملکرد نوکیا خوب بوده و توانسته موبایلی درخور را وارد بازار نماید. نمایشگر خوب، دوربین خوب، بدنه محکم و زیبا، سیستم عامل روان و بروز و بلندگوهای شگفت آور از مهمترین نکات مثبت به حساب می‌آیند. ظاهر کسل کننده رابط کاربری، عمر باتری کم و پردازنده نچندان قدرتمند از مهمترین ضعف های دستگاه به حساب می آید. قیمت نوکیا 6 حدود 230 دلار بوده که در ایران در حدود 1.100.000 تومان قابل خریداری می باشد. در صورتی که به دستگاهی مستحکم و نامدار نیاز دارید اینبار می توانید با خیال راحت به سراغ نوکیا بروید زیرا اینبار واقعا هوشمند شده و با اندروید 7.1.1 به بازار بازگشته تا منتقدان خود را ساکت نماید. بررسی نوکیا 6 (Nokia 6) با معیارهای بالاتری صورت گرفت زیرا این شرکت با سایر رقبا قابل مقایسه نیست و توقعات بیشتری از آن می رود. امیدواریم که از بررسی نوکیا 6 (Nokia 6) لذت برده باشید. در صورتی که نظر یا تجربه خاصی پیرامون نوکیا 6 دارید با دوستان خود در میان بگذارید.

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.