PS4 Pro معادل چه کامپیوتری است؟

دسته بندی : بازی , پلی استیشن , پی سی , ویژه 58755 بازدید جمعه 26 شهریور 1395 نویسنده :
PS4 Pro معادل چه کامپیوتری

اکنون که سونی مشخصات PS4 Pro را اعلام کرده است، اطلاعات کافی در دست داریم تا این مطلب را بررسی کنیم که PS4 Pro معادل چه کامپیوتری است. این مقایسه به ما اجازه می‌دهد قدرت تقریبی PS4 را، دو ماه قبل از عرضه آن، تخمین بزنیم. با تِک میکس همراه باشید.

تناظر بین قطعات PS4 Pro و کامپیوتر

گرچه نمی‌توان PS4 Pro را دقیقاً با کامپیوتر معادل‌سازی کرد (چون سونی مشخصات کلی سخت‌افزار را منتشر کرده و جزییات ریز تمام قطعات در دست نیست)، اما همین که می‌دانیم PS4 Pro از معماری x86 استفاده می‌کند، کمک بزرگی است؛ زیرا این همان معماری مورد استفاده در کامپیوترهای gaming است. در همین ابتدا باید بگوییم که کامپیوتر معادل PS4 ما، حدود 630$ قیمت دارد که اختلاف چشمگیری با قیمت 400$ پلی استیشن 4 پرو است.

بنابر اطلاعات منتشر شده توسط سونی، این کنسول از یک پردازنده 8 هسته‌ای AMD استفاده می‌کند، که معادل آن، پردازه 8 هسته‌ای AMD FX-8350 را در نظر می‌گیریم.

همچنین طبق این اطلاعات، این کنسول از یک پردازنده گرافیکی ساخت AMD برپایه فناوری Polaris این شرکت استفاده می‌کند. با در نظر گرفتن این مطلب، کارت گرافیک Radeon RX 480 را به عنوان معادلی برای پردازنده گرافیکی PS4 Pro انتخاب می‌کنیم؛ زیرا این کارت گرافیک بهترین کارت گرافیک AMD است که از معماری Polaris استفاده می‌کند.

همچنین این کارت دارای توان محاسباتی 5.8 ترافلاپس است؛ ممکن است عده‌ای از اهالی فن ایراد بگیرند که این توان محاسباتی از توان 4.2 ترافلاپسی PS4 Pro بیشتر است، و کارت RX 470 که 4.9 ترافلاپس توان دارد به پردازنده گرافیکی این کنسول نزدیک‌تر است؛ اما باید در نظر گرفت که حافظه ویدیویی پردازنده گرافیکی PS4 Pro و RX 480 هردو 8GB GDDR5 است اما حافظه RX 470 تنها 4GB است؛ باید متذکر شویم که حافظه ویدیویی عامل بسیار مهمی برای پردازش بافت‌های 4k است. چون سونی تاکید می‌کند که این کنسول توانایی پردازش4k را دارد، تصمیم گرفتیم از این اختلاف 1.6 ترافلاپسی بین دو پردازنده صرف‌نظر کنیم و کارت گرافیکی را به آن متناظر کنیم که واقعاً توانایی 4k را داشته باشد (RX 480)، همچنین اختلاف 1.6 ترافلاپسی، توسط API سطح پایین این کنسول که بطور خاصی برای سخت‌افزار این کنسول درنظر گرفته شده، به راحتی قابل جبران است؛ کامپیوترهای معمولی از API مایکروسافت، یعنی DirectX استفاده می‌کنند، اما API سطح پایین این کنسول امکان بهره حداکثری از سخت‌افزار آن‌را فراهم می‌کند؛ به همین دلیل است که گرچه PS4 معمولی سخت‌افزاری قدیمی در مقایسه با کامپیوترهای به‌روز دارد، اما مشاهده می‌کنیم که بازی‌های انحصاری روی این کنسول مثل Uncharted 4 یا Order گرافیک خیره‌کننده‌ای دارند. بنابراین، با درنظر گرفتن تمام این موارد، اضافه کردن توان محاسباتی 1.6 ترافلاپسی به پردازنده گرافیکی مشابه روی PC، در عوض API انحصاری این کنسول که روی کامپیوتر وجود ندارد، معاوضه‌ای عادلانه و منطقی است؛ پس همان کارت گرافیک RX 480 را به عنوان معادل پردازنده گرافیکی PS4 Pro قرار می‌دهیم.

PS4 Pro دارای 8 گیگ رم GDDR5 است که CPU و پردازنده گرافیکی (GPU) هردو از آن استفاده می‌کنند. حرف G در اینجا مخفف گرافیک است و در حالیکه کنسول‌ها از این نوع حافطه می‌توانند استفاده کنند (چون تمرکز اصلی آن‌ها بازی است)، کلمپیوترهای معمولی چون اهدافی غیر از بازی نیز دارند، از رم‌های DDR استفاده می‌کنند. با در نظر گرفتن این نکته، 8 گیگ رم DDR3 را برای شبیه سازی 8 گیگ رم GDDR5 پلی استیشن 4 پرو در نظر گرفتیم. بله، این دو رم دقیقاً معادل هم نیستند، چون CPU و GPU پرو از نوع متفاوتی از رم استفاده می‌کنند (GDDR5). با این حال، با در نظر گرفتن اینکه PS4 Pro لازم نیست سیستم عامل سنگینی مثل Windows 10 را در پس‌زمینه مدیریت کند، 8 گیگ DDR3 را برای شبی‌سازی 8 گیگ GDDR5 در نظر گرفتیم. به‌علاوه، رم بیشتر تاثیر چندانی در بهبود کیفیت بازی ندارد اما رم کم، باعث کندی بازی می‌شود. بنابراین همان 8 گیگ را قرار دادیم که شاید بیشتر از مقدار رم واقعی اختصاص یافته به سیستم PS4 Pro باشد (چون این دستگاه 8 گیگ رم GDDR5 خود را بین CPU و GPU تقسیم می‌کند).

برای هارد دیسک، چون PS4 Pro از حافظه یک ترابایت 5,400rpm HDD استفاده می‌کند، همین هارد را برای کامپیوتر خود در نظر می‌گیریم. گرچه هارد روی بازی تاثیری ندارد.

سونی اعلام کرده است که برق لازم برای PS4 PRo در مجموع 310W است و طبق محاسبات OuterVision، کامپیوتر ما نیز 319W برق لازم دارد؛ این اعداد به طرز شگفت انگیزی به یکدیگر نزدیک هستند. اما ما برای ایمنی، تصمیم گرفتیم منبع تغذیه 450W را برای این کامپیوتر در نظر بگیریم.

 

مشخصات پلی استیشن 4 پرو کامپیوتر شبیه ساز پلی استیشن 4 پرو
CPU AMD x86-64 AMD 8-core AMD x86-64 AMD 8-core (FX-8350)
GPU AMD Radeon Polaris GPU AMD Radeon Polaris GPU (RX 480)
RAM 8GB GDDR5 (حافظه مشترک) 8GB DDR3 1600MHz
Hard Drive 1TB 1TB
مصرف برق 310W 319W

 

PS4 Pro معادل چه کامپیوتری است؟

آزمایش عملکرد

اکنون که کامپیوتر شبیه‌ساز خود را ساختیم، عملکرد آن‌را آزمایش می‌کنیم. برای این منظور، از بازی‌هایی که سونی در کنفرانس خود نشان داد (آن‌هایی که روی کامپیوتر هم موجود هستند) استفاده می‌کنیم. تکرار این نکته لازم است این شبیه سازی کاملاً دقیق نیست؛ دو تفاوت‌ اصلی این است که کامپیوتر از DirectX استفاده می‌کند اما PS4 Pro از API مخصوص خود بهره می‌گیرد همچنین رم استفاده شده در این کنسول با رم کامپیوتر متفاوت است. با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها که با روش‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، تا حد ممکن بی اثر شده‌اند، کامپیوتر خود را که شبیه‌ترین کامپیوتر به PS4 Pro است آزمایش می‌کنیم.

 

Shadow of Mordor

سونی در کنفرانس خود اشاره نکرد که آیا این بازی در حالت 4k اجرا خواهد شد یا نه، اما تصریح کرد که PS4 Pro برای این بازی از تکنیک SSAA استفاده خواهد کرد. این تکنیک اجازه می‌دهد بازی در رزولوشنی بالاتر از 1080p رندر شود سپس تصور حاصل برای نمایش روی تلویزیون 1080p کوچک شود که نتیجه آن تصویری باکیفیت‌تر خواهد بود.

متاسفانه نمی‌دانیم این بازی تحت تکنیک SSAA از چه رزولوشنی به رزولوشن 1080p نزول می‌کند، اما چون احتمالاً این رزولوشن 4k نخواهد بود (در غیر این صورت سونی در کنفرانس حتماً با صدای رسا آن‌را اعلام می‌‎کرد!) رزولوشن 2k (یعنی 1440p) را برای آن درنظر می‌گیریم. سپس تمام گزینه‌های تنظیمات گرافیک را در بالاترین سطح قرار می‌دهیم. اکنون با استفاده از ابزاری که در خود بازی تعبیه شده، سرعت فیرم را اندازه می‌گیریم؛ حاصل بطور میانگین 61.2 فریم در ثانیه است که بسیار ایده‌آل می‌باشد. روی کنسول البته سرعت فرم بازی احتمالاً 60 خواهد بود چون اکثر تلویزیون‌ها داردای نرخ به‌روزرسانی 60Hz هستند.

برای تفریح بیشتر،  در رزولوشن 4k نیز همین آزمایش را تکرار کردیم (گرچه احتمالاً بازی 4k نخواهد بود) و سرعت فریم به شکل تعجب آوری 33.5 فریم در ثانیه بود؛ فراتر از چیزی که انتظار داشتیم.

Killing Floor 2

با قرار دادن تنظیمات گرافیکی در بالاترین سطح و آزمایش سرعت فریم با نرم‌افزار FRAPS، سرعت متوسط 32.7 بدست آمد که قابل قبول است. شاید ناشر این بازی، تصمیم بگیرد اندکی از جزییات گرافیکی بکاهد تا بازی با سرعت بیشتری اجرا شود، اما در غیر این صورت نیز کامپیوتر شبیه‌ساز PS4 نشان داد که این کنسول توانایی اجرای این بازی در حالت 4k را دارد.

The Elder Scrolls Online

این بازی برای کامپیوتر شبیه‌ساز PS4 چالش بزرگی نبود، در بالاترین تنظیمات گرافیکی و وضوح تصویر 4k متوسط سرعت فریم 49.2 بدست آمد. بنابراین شاهدی دیگر بر این ادعا که PS4 Pro توانای اجرای بازی در حالت 4k را دارد بدست آمد.

Rise of Tomb Raider

این بازی گرافیکی زیبا دارد و اجرای آن برای سخت‌افزار نیز سنگین است. اجرای این بازی روی PC در 4k و بالاترین تنظیمات، به معنای فعال‌سازی SSAA است. در حالت، کامپیوتر شبیه‌ساز به سرعت فریم 10.4 رسید. بنابراین PS4 Pro توانایی اجرای SSAA در حالت 4k را نخواهد داشت.

آزمایش را با قرار دادن تنظیمات گرافیکی روی medium و 4k و غیر فعال کردن SSAA تکرار کردیم و میانگین قابل قبول 33.4 فریم در ثانیه بدست امد.

اما گزینه دیگری نیز وجود دارد. می‌توان بازی را روی رزولوشن 1080p در بالاترین تنظیمات ممکن قرار داد و SSAAx4 را فعال کرد و تصویر را 100% آپ‌اسکیل کرد (که عملاً 4k را بدست می‌دهد). در این حالت سرعت 33.9 بدست آمد.

Deus Ex: Mankind Divided

این بازی از نظر گرافیکی بسیار سنگین است. باقرار دادن تنظیمات در بالاترین حالت و رزولوشن 4k، سرعت فریم بسیار پایین 1.2 بدست امد. حتی با تنظیم کردن گرافیک در پایین‌ترین سطح، باز هم در در حالت 4k به سرعت 30 فریم در ثانیه دست نیافتیم و میانگین سرعت 27.3 بود. نمی‌توان از API کنسول PS4 Pro نیز انتظار معجزه داشته باشیم، بنابراین  پردازش native 4k این بازی روی PS4 Pro ممکن نخواهد بود.

در نتیجه این بازی در بالاترین تنظیمات روی رزولوشن پایین‎تر (احتمالاً 1080p) پردازش و در انتها آپ‌اسکیل خواهد شد. می‌دانیم این روش برای این سخت‌افزار سبک خواهد بود. بنابراین حالت دیگری را امتحان می‌منیم.

رزولوشن را روی 2k قرار می‌دهیم و تمام تنظیمات را روی بالاترین حالت قرار می‌دهیم، و تنها Anti-Aliasing را غیر فعال می‌کنیم. این ویژگی از نظر گرافیکی سنگین است. در این وضعیت، سرعت فریم حاصل 31.3 است که قابل قبول می‌باشد.

کلام آخر

سونی در کنفرانس خود اعلام کرد که PS4 Pro توانایی اجرای بازی‌ها را در حالت 4k دارد. شبیه‌سازی ما از این کنسول تایید می‌کند که این ادعا حقیقت دارد…تا حدی. بازی‌هایی که از نظر گرافیکی سبک‌تر هستند در حالت native 4k رندر می‌شوند، اما بازی‌های سنگین‌تر، در رزولوشن پایین‌تر رندر و سپس تصویر حاصل بزرگ (آپ‌اسکیل) می‌شود تا رزولوشن 4k بدست آید. البته، در هرکدام از این دو روش، نمی‌توان انتظار سرعت فریم 60 را برای همه بازی‌ها داشت.

بار دیگر تکرار می‌کنیم که کامپیوتر شبیه‌سازی ما، دقیقاً معادل سخت‌افزار PS4 نیست و تفاوت‌های (اندکی) با آن دارد اما تحلیل فوق بهترین پاسخ است برای این سوال که PS4 Pro معادل چه کامپیوتری است. می‌توان حدس زد که کنسول PS4 نیز عملکردی مشابه این کامپیوتر و نتایجی شبیه نتایجی که اینجا بدست اوردیم، داشته باشد.

4.6/5 - (118 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.