بررسی نوکیا 8 (Nokia8): بازگشت طوفانی نوکیا با پرچمداری قدرتمند

دسته بندی : بررسی تخصصی , موبایل , ویژه 17635 بازدید دوشنبه 6 شهریور 1396 نویسنده :
بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

سال 2017 برای نوکیا بسیار مهم می‌باشد زیرا می‌خواهد بازگشتی قدرتمندانه به دنیای تلفن همراه داشته باشد. در ادامه بررسی نوکیا 8 (Nokia8) را خواهیم داشت. با تِک میکس همراه شوید.

سرانجام نوکیا از پرچمدار جدید خود با نام نوکیا 8 رونمایی کرد. مشخصات آن خوب بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برخی ویژگی‌های همیشگی نوکیا نظیر دوربین با لنز زایس یا نمایشگر بسیار روشن و خوانا در این محصول دیده می‌شود. در کنار نام نوکیا، شرکت HMD هم خودنمایی می‌کند. این شرکت از مدیران قدیمی نوکیا تشکیل شده و مدیریت بخش تلفن های همراه را بر عهده دارد. در ساخت نوکیا 8 همکاری فراوانی بین نوکیا و گوگل صورت پذیرفته است. در واقع بررسی نوکیا 8 (Nokia8) از آن جهت مهم بوده که از سال 2014 شاهد رونمایی تلفنی پرچمدار از سوی نوکیا نبودیم. در واقع بسیاری از ما فکر می‌کردیم دیگر شاهد موبایلی با نام نوکیا نخواهیم بود ولی سخت کوشی و جسارت فنلاندی‌ها به تمام این افکار پایان داد. مشخصات نوکیا 8 نوید یک دستگاه قدرتمند را می‌دهد. پردازنده Snapdragon 835، دوربین دوگانه 13 مگاپیکسلی و نمایشگر QHD از مهمترین موارد قابل بحث  می‌‌باشند. فناوری فوق پیشرفته OZO که می‌تواند صدایی فراگیر و همه جانبه را ضبط کند در نوکیا 8 به کار گرفته شده است.

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

 

نکات مثبت

کیفیت ساخت عالی

دوربین قدرتمند

اندورید پای بزودی!

نمایشگر درخشان

 

نکات منفی

باتری کوچک

گواهی نه چندان خوب IP54

عدم توانایی ضبط ویدئو 1080p@60fps

عدم استفاده از نمایشگر تمام صفحه

 

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

این نکات منفی برای یک پرچمدار بسیار عجیب می‌باشد زیرا نوکیا می‌داند که عمر باتری و بدنه ضد آب جز موارد کلیدی در تلفن‌های پرچمدار می‌باشد. دلیل این کم کاری هنوز مشخص نشده ولی می‌توان امید داشت که برخی از آن‌ها نظیر مصرف باتری و دوربین در آینده با بروزرسانی بهبود یابند. با بررسی نوکیا 8 (Nokia8) همراه ما باشید.

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

 

طراحی

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

پیش از آغاز بررسی نوکیا 8 (Nokia8) از یک چیز اطمینان داریم آن هم کیفیت عالی دستگاه است. جعبه کاملا ساده بوده و محتویات فراوانی ندارد. کابل USB-C، شارژر و یک هدفون نوکیا درون جعبه قرار گرفته است. شارژر از نوع 18 واتی است پس شاهد استفاده از فناوری شارژ سریع هستیم. ابعاد دستگاه 151.5×73.7×7.9 بوده و وزن آن 160 گرم می‌باشد. این ابعاد و وزن برای دستگاهی 5.3 اینچی بسیار عالی به نظر می‌آید. 6 میلیمتر از هواوی P10 و 3 میلیمتر از سامسونگ گلکسی اس 8 بلندتر می‌باشد. البته نمایشگر S8 بزرگ بوده و 5.8 اینچ از نوع تمام صفحه انتخاب شده است. بدنه به طور یکپارچه از آلومینیوم 6000 ساخته شده و جای هیچ گونه نگرانی از بابت استحکام نیست. گواهی IP54 نوید بدنه ضد غبار و مقاوم در برابر قطرات آب را می‌دهد. خطوط آنتن به لبه‌های بالا و پایین بخش پشتی منتقل شده‌اند.

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

بخش پشتی بسته به رنگ انتخابی شما می‌تواند مات یا براق باشد. رنگ‌های براق آبی و مسی حدود 20 ساعت کاری زمان برای تولید نیاز دارند و به حق هم رنگ‌هایی خارق العاده به حساب می‌آیند. رنگ نقره‌ای برای تست در اختیار ما قرار گرفت که بسیار زیباست ولی برای آگاهی بد نیست بدانید که آبی براق برای تولید باید 40 مرحله را پشت سر گذارد.

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

جلوی دستگاه را پوشش گوریلا گلس 5 فراگرفته و نگرانی از بابت خط و خش را تا جای ممکن کاهش می‌دهد. بالای نمایشگر دوربین خودنگار، خروجی صدا و حسگرها قرار گرفته‌اند. زیر نمایشگر دکمه خانه که با حسگر اثر انگشت ادغام شده در کنار دو دکمه خازنی قرار دارند. نمایشگر از نوع 2.5D بوده و انحنای بسیار مناسبی در لبه‌ها دارد. بخش پشتی کاملا ساده بوده و مجموعه دوربین که اندکی بالا آمده خودنمایی می‌کند.

لوگوی نوکیا در بخش میانی قرار گرفته و جزئیات تولید در بخش پایینی خودنمایی می‌کنند. سمت چپ درگاه هیبرید سیم کارت و میکرو SD قرار گرفته است. می توانید از دو نانو سیم کارت همزمان یا یک سیم کارت و یک میکرو SD بهره ببرید. مانند همیشه دکمه‌های صدا و پاور هم سمت راست تعبیه شده‌اند. بالای دستگاه ورودی هدفون و بخش زیرین درگاه USB-C و بلندگو جای گرفته‌اند.

لبه‌های منحنی باعث شده تا دستگاه بدون نگرانی در دستان ما قرار گیرد. کیفیت ساخت بسیار بالا بوده و هر زمانی که نوکیا 8 را به دست می‌گیرید متوجه آن می‌شوید. بررسی نوکیا 8 (Nokia8) در بخش طراحی فارق از نمایشگر سنتی و حاشیه‌دار بسیار مثبت بوده و کاربر را جذب خود می‌نماید. ای کاش نوکیا می‌توانست از نمایشگری تمام صفحه مانند سامسونگ استفاده کند.

 

نمایشگر

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

نمایشگر 5.3 اینچی نوکیا 8 از نوع IPS بوده و رزولوشون آن QHD می‌باشد. آرزو داشتیم این نمایشگر از نوع OLED بود ولی نوکیا ترجیح داده تا IPS LCD استفاده نماید. تراکم پیکسلی آن 554 پیکسل در هر اینچ بوده و می‌تواند تا 700 نیت روشنایی داشته باشد!

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

رنگ‌های مشکی در این نمایشگر بسیار عمیق بوده و از رقبا بهتر می‌باشد. این نمایشگر در همه زمینه‌ها از رقیب خود یعنی آیفون 7 پلاس بهتر بوده و از تنها از نظر کنتراست تصویر از گلکسی S8 ضعیف‌تر می‌باشد. رنگ‌ها کاملا دقیق  بوده و نمایشگر می‌تواند طیف وسیعی از رنگ‌ها را بازتولید نماید.

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

خوانایی تصویر زیر تابش مستقیم نور خورشید تنها از رقبای AMOLED بدتر است و از سایر نمونه های IPS LCD با اختلاف بهتر می‌باشد. در مجموع می‌توان گفت که نوکیا سنگ تمام گذاشته و می‌توانید از داشتن نوکیا 8 لذت ببرید.

 

سخت افزار و عملکرد

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

نوکیا 8 به قدرتمندترین پردازنده موجود در بازار یعنی Snapdragon 835  تجهیز شده است. این پردازنده هشت هسته‌ای بوده و پردازنده گرافیکی آن از نوع Adreno 540 می‌باشد. در کنار این پردازنده 4 گیگابایت رم قرار گرفته که برای اندروید 7.1.1 کافی به نظر می‌آید. حافظه داخلی هم 64 گیگابایت است. عملکرد این پردازنده در هر دو حالت تک هسته و چند هسته از گلکسی S8 بهتر می‌باشد.

در مجموع باید نوکیا را برای دست یافتن به این قدرت بالا تحسین کرد. فراموش نکنیم که رزولوشن نمایشگر برخی از رقبا FHD می باشد که می‌تواند نمره بالاتری برای آن‌ها به ارمغان بیاورد ولی نوکیا با رزولوشن QHD توانسته به این امتیاز دست یابد.

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

نوکیا 8 در دو نسخه تک سیم و دو سیم روانه بازار خواهد شد. درگاه سیم کارت در نسخه دو سیم هیبرید بوده یعنی می‌توان همزمان از دوسیم کارت نانو یا یک سیم کارت و یک میکرو SD بهره برد. مودم دستگاه از نوع Cat.9 LTE بوده که سرعت دانلود 450Mbps و آپلود 50Mbps را فراهم می‌آورد. از دیگر  موارد ارتباطی می‌توان به Wi-Fi Direct, Bluetooth 5.0, A-GPS GLONASS و NFC اشاره کرد. درگاه USB Type-C از نوع 3.1 می‌باشد که سرعت انتقال بالاتری دارد. از قابلیت OTG هم پشتیبانی می شود.

برخلاف نوکیا 6 شاهد استفاده از بلندگوی تکی در نوکیا 8 می‌باشیم ولی همین بلندگوی تکی توانست نمره عالی را کسب نموده و عملکردی کم نقص داشه باشد. بلندی و عمق صدا عالی بوده و می‌تواند هر مخاطبی را جذب خود نماید. حسگر اثر انگشت سریع بوده ولی سریعترین در بازار نیست. همیشه آماده است و به محض لمس عمل می‌کند. ممکن است برای برخی از افراد نازک باشد و برایشان مشکل آفرین شود.

 

دوربین

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

به مهیج‌ترین بخش بررسی نوکیا 8 (Nokia8) رسیدیم. دوربین نوکیا 13 مگاپیکسل بوده و از نوع دوگانه می‌باشد. دوباره شاهد استفاده از لنز زایس در پرچمدار نوکیا هستیم. یکی از این لنزها سیاه و سفید یا مونوکروم می‌باشد. لنز رنگی دارای گشودگی f/2.0 بوده و اندازه هر پیکسل آن 1.12 میکرون می‌باشد. شاهد پیکسل‌های بزرگی نیستیم ولی عملکرد کلی خوب ارزیابی می‌گردد. برخلاف سایر دوربین های دوگانه شاهد بزرگنمایی 2 برابری اپتیکال در این دوربین نیستیم ولی توانایی ثبت تصویر بوکه یا پس زمینه تار وجود دارد. دوربین خودنگار هم 13 مگاپیکسل بوده که لنز آن هم توسط زایس ساخته شده و گشودگی آن f/2.0 می‌باشد. نوکیا توانسته فناوری فوق پیشرفته‌ای به نام OZO را از دوربین 360° VR خود به نوکیا 8 بیاورد. این فناوری می‌تواند هنگام ضبط صدا وارد عمل شده و صدا را به صورت 360 درجه ضبط نماید! یعنی همه محیط را پوشش داده و هیچ صدایی از قلم نخواهد افتاد. علاوه بر افزایش وضوح صدا شاهد طبیعی‌تر شدن آن هستیم.

ظاهر نرم افزار دوربین کسالت بار بوده ولی عملکرد کلی آن بسیار خوشایند می‌باشد. شما به راحتی می‌توانید بین حالت عکاسی و خودنگار و فیلم برداری جا به جا شوید. حالت‌های Beautify, Panorama, Auto, Bokeh و Manual قابل انتخاب می‌باشند. متاسفانه در حالت دستی سرعت شاتر را نمی‌توانید تغییر دهید. حالت HDR خودکار هم در همه حال پاسخگو بوده و دوربین جلو یا عقب برایش مطرح نیست. فوکوس خودکار برمبنای لیزر و تشخیص فاز عمل کرده و بسیار جامع می‌باشد.

تصاویر ثبت شده به وسیله لنز اصلی در نور روز بسیار عالی بوده و سرشار از جزئیات می‌باشند. رنگ‌ها به واقعیت نزدیک هستند. وضوح تصاویر متوسط است. نویز هم بسیار کم می‌باشد. تصاویر سیاه و سفید کیفیتی وصف ناشدنی دارند و هر ببینده‌ای را مجذوب خود می‌نمایند. سرعت ثبت تصویر خوب بوده ولی در حالت سیاه و سفید این سرعت دو چندان می باشد.

کیفیت تصاویر ثبت شده توسط لنز اصلی در تاریکی هم عالی بوده و بسیار به رنگ واقعی می‌باشد. جزئیات خوب بوده و نویز زیادی دیده نمی‌شود. تنها مورد آزار دهنده در کلیه تصاویر، فوکوس غیر دقیق می‌باشد که با بروزرسانی قابل حل خواهد بود. تغییر لنز و استفاده از لنز مونوکروم در تاریکی هم نتایج خارق العاده‌ای داشته و بسیار دلپذیر می‌باشد.

حالا زمان استفاده از دو لنز برای ثبت تصویر رسیده است. بر روی کاغذ باید شاهد تفاوتی بزرگ باشیم. پس از ثبت چند تصویر متوجه شدیم که بزرگترین تغییر به فوکوس درست باز می‌گردد و شاهد بهبود کیفیت و رنگ بندی نیستیم. اگر تصویر شما پر از جزئیات باشد حدود 5 ثانیه زمان لازم است تا پردازش شود. فراموش نکنید که قدرتمندترین پردازنده موبایلی درون دستگاه قرار دارد.

استفاده از HDR هم بسیار جذاب بوده زیرا می‌تواند کیفیت تصاویر را بهبود بخشیده و نتیجه نهایی را ارتقا دهد. با فعال شدن HDR ملاحظه می‌فرمایید که سایه روشن‌ها و نقاط درخشان اصلاح می‌شوند. در حالت HDR نتیجه نهایی به واقعیت نزدیک نیست ولی بسیار جذاب‌تر از حالت واقعیست.

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

تصویر پانوراما هم عالی بوده و می تواند تصویری عمودی با با رزولوشن 4000 پیکسل را ثبت کند. جزئیات فوق العاده بوده و شاهد کش آمدن تصویر نیستیم. بازتولید رنگ ها قابل تحسین می باشد.

 

شما می‌توانید از حالت Live Bokeh که با نام پرتره در سایر تلفن‌ها نظیر آیفون شناخته می شود استفاده نمایید. در این حالت دوربین بر روی سوژه متمرکز شده و پس زمینه را تار می‌نماید. می‌توانید با استفاده از تنظیمات میزان تار بودن اطراف را تنظیم نمایید. نتیجه نهایی فوق العاده بود و بسیار مسرت بخش می‌باشد. به جرات می‌توان گفت که شاهد بهترین نتیجه در بین تمام تلفن‌های هوشمند مجهز به این حالت هستیم. تنها زمانی شاهد آشفتگی دوربین هستیم که جزئی از سوژه به آن وصل نباشد مثلا موی پریشان سر یا وسیله ای مانند میله به سوژه نزدیک باشد!

حالت دیگری به نام Dual Sight وجود دارد که می‌تواند در یک لحظه تصویر دو دوربین اصلی و خودنگار را ثبت نماید و آن‌ها را با رزولوشن 8 مگاپیکسلی در کنار هم قرار دهد.

دوربین خودنگار هم عالی بوده و لنز آن کاملا مشابه لنز رنگی در دوربین اصلی می باشد. این لنز 13 مگاپیکسل بوده ولی فاقد OIS می باشد. جزئیات و رنگ ها را به خوبی ثبت کرده و به فوکوس خودکار تشخیص فاز تجهیز شده که بسیار شگفت انگیز است.

دوربین فیلم بردای می‌تواند ویدئوهایی با حداکثر کیفیت 2160p@30fps را ضبط نماید. متاسفانه خبری از فیلمبرداری 1080p@60fps نیست و باید از 1080p@30fps استفاده نمایید. شما می‌توانید ضبط صدا را مطابق میل خود تنظیم نمایید. ضبط صدا محیط جلو، محیط پشت و یا به صورت فراگیر! فناوری نوکیا OZO دقیقا در این بخش کاربرد خود را نشان می‌دهد. کیفیت صدا در سه حالت بی‌نظیر خواهد بود. پس از بررسی نوکیا 8 (Nokia8) متوجه شدیم که طیف رنگ‌های بازتولید شده عالی بوده ولی خود تصاویر ضبط شده بیش از حد نرم می‌باشند. به لطف OIS تکان‌های شدید خللی در فیلم برداری ایجاد نخواهد کرد. فیلم برداری در حالت 1080p بهتر بوده و جزئیات و رنگبندی و وضوح تصاویر بهبود فراوان پیدا می‌کند. می‌توان گفت که پیش از بررسی نوکیا 8 (Nokia8) منتظر عملکرد چشمگیر دوربین بودیم که در اکثر موارد به حقیقت پیوست.

 

نرم افزار

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

نوکیا پس از عصر ویندوز وارد دنیای اندروید شده و همکاری گسترده‌ای را با گوگل آغاز نموده است. همه چیز براساس اندروید خام بوده و تنها بخش تغییر یافته، نرم افزار دوربین می‌باشد. سهولت در دریافت بروزرسانی و عملکرد بی نقص سیستم عامل از نتایج این همکاری و استفاده از اندروید خام می‌باشد. نوکیا از اصول خود کوتاه نمی‌آید برای نمونه می‌توان به قابلیت Glance screen اشاره کنیم که اطلاعاتی نظیر ساعت و پیام ها را در زمان خاموش بودن نمایشگر برای ما به نمایش می‌گذاشت. این قابلیت هم اکنون در نوکیا 8 هم حضور یافته ولی بسیار هوشمندتر از Always on Display در محصولات سامسونگ!

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

نوکیا 8 می‌تواند مکان تاریک مانند جیب را تشخص داده و گلنس را خاموش کند یا نسب به حرکت دستگاه واکنش داده و روشن شود. این ساعت زیبا حداکثر به مدت 20 دقیقه پس از خاموش شدن نمایشگر به فعالیت می‌پردازد و بعد از آن خاموش می‌شود. بدین ترتیب مصرف باتری به شکل چمشگیری کاهش پیدا می کند.

کلیه نرم افزارهای اصلی به رنگ آبی بوده و این رنگ قابل تغییر نمی‌باشد. شما به سرعت می‌توانید نرم افزارهای پیش فرض را تشخیص داده ولی رنگ آبی پس از مدتی ممکن است آزاردهنده شود و فعلا راهی برای تغییر آن نیست. نرم افزارهای نصب شده توسط کاربر دارای آیکون اصلی خود بود و تغییری در آیکون آن‌ها اعمال نخواهد شد. متاسفانه در حال حاضر خبری از تم یا فروشکاه تم نیست. برای ورود به بخش نرم افزارها باید نوار زیرین را کشیده تا وارد بخش نرم افزارهای شوید. بخش اعلانات بدون تغییر نسبت به اندروید 7.1.1 باقی مانده و با اولین کشش شاهد 6 تنظیم سریع هستیم. اگر نوار اعلانات را باز هم بکشیم شاهد 9 تنظیم سریع با آیکون های بزرگ هستیم. بخش چند وظیفگی هم مانند اندروید خام بوده و شما می‌توانید تمام برنامه های باز را مدیریت نمایید. استفاده همزمان از دو نرم افزار هم جز جدا نشدنی اندروید 7 می‌باشد. متاسفانه هر نرم افزار می‌تواند 50 درصد از نمایشگر را تصاحب کند که این اندازه قابل تغییر نخواهد بود. با دوبار فشردن دکمه پاور می‌تواند دوربین را فرا بخوانید. ژست‌های حرکتی جالبی هم برای رد، وصل یا قطع صدای تماس وجود دارد. در این بخش از بررسی نوکیا 8 (Nokia8) می‌توان گفت که نوکیا هنوز جای کار دارد و باید موارد بیشتری نظیر نرم افزار دوربین را اصلاح نماید.

 

عمر باتری

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

باتری نوکیا 8 دارای ظرفیت 3090 میلی آمپر ساعتی بوده و غیر قابل تعویض می‌باشد. این ظرفیت برای یک پرچمدار چندان بزرگ نیست و می‌توانست بهتر باشد. خوشبختانه فناوری Quick Charging 3.0 در نوکیا 8 وجود دارد و شارژر 18 واتی درون جعبه قرار گرفته است. در 30 دقیقه می‌توانید شارژ دستگاه را از 0 به 48 درصد برسانید.

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

می‌توانید 29 ساعت و 20 دقیقه در حالت 3G مکالمه نمایید یا 10 ساعت و 29 دقیقه وبگردی کنید یا 10 ساعت و 34 دقیقه ویدئو تماشا نمایید. پس از بررسی نوکیا 8 (Nokia8) می‌توان گفت که عملکرد باتری عالی نیست ولی بد هم نیست و می‌تواند یک روز کاری شما را همراهی نماید پس نگران مصر باتری  نباشید.

 

کلام پایانی

بررسی نوکیا 8 (Nokia8)

بررسی نوکیا 8 (Nokia8) پر از نکات مثب بود. باید این نکته را در نظر گرفت که نوکیا دوباره بازگشته تا بخش مهمی از بازار را تصاحب نماید. در این راه رقبای قدرتمندی همچون اپل و سامسونگ دارد. می‌توان گفت برای سال 2017 برنده این رقابت نخواهد بود ولی با نوکیا 8 عرصه را برای آن‌ها اندکی تنگ خواهد نمود. در بررسی نوکیا 8 (Nokia8) متوجه شدیم که کیفیت ساخت عالی، رنگبندی جذاب، نمایشگر خوب، پردازنده قوی، سیستم عامل بروز، دوربین قدرتمند و بلندگوی عالی جز مواردی هستند که هر مخاطبی را جذب خود می‌کند. عدم استفاده از نمایشگر تمام صفحه و AMOLED، باتری متوسط و رابط کاربری خسته کننده جز مواردیست که می‌تواند دردسر ساز شده و موفقیت را با چالشی جدی رو به رو نماید. سامسونگ به خوبی نیاز بازار را دریافته ولی نوکیا هنوز به جمع بندی نرسیده و فناوری‌های بومی خود نظیر شارژ وایرلس را در پرچمدار خود قرار نداده است. قیمت نوکیا 8 حدود 600 دلار می‌باشد. این قیمت با توجه به امکانات کاملا معقول بوده و می‌تواند رقبای زیادی را از میدان به در کند. فروش جهانی نوکیا 8 بزودی آغاز خواهد شد و شاهد حضور آن در بازار ایران خواهیم بود. از اینکه با بررسی نوکیا 8 (Nokia8) همراه ما بودید سپاسگذاریم. تجربه و نظرات خود درباره نوکیا 8 را با دوستانتان در میان بگذارید.

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.