بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس ( iPhone 7 & iPhone 7 Plus ) : بهترین و دیگر هیچ

دسته بندی : بررسی تخصصی , موبایل 2962 بازدید پنجشنبه 25 شهریور 1395 نویسنده :
بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

اپل امسال تصمیم گرفت به جای بازطراحی محصولات خود اندک ایرادات باقی مانده را مرتفع سازد و طراحی محصولات خود را به حد کمال برساند. در ادامه بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس را شاهد خواهیم بود. با تِک میکس همراه شوید. 

هر ساله اپل با ارائه آیفون جدید، تغییرات کوچک و بزرگی برای مهم‌ترین محصول کارخانه‌اش عرضه می‌نماید. اما طی چند سال اخیر، شاهد طراحی ظاهری یکنواخت اما عملکردی سریع‌تر و امکاناتی جذاب‌تر در آیفون بوده‌ایم. در مجموع اپل توانسته ریتم یکنواختی را در ارائه محصولاتش داشته باشد. همین ریتم یکنواخت باعث شد تا بسیاری از ما با دیدن آیفون 7 و آیفون 7 پلاس تعجب نکنیم. با نگاه اول این فکر به ذهنمان خطور می‌کند که اپل تغییر فراوانی در بدنه نداده است اما اگر به ما اطمینان دارید باید بگوییم داستان کمی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست! اپل در نهایت موفق شده دو تلفن هوشمند پرچمدار که شبیه به آثار هنری هستند را به جهانیان معرفی نماید. پرسش بسیار مهمی که مطرح می‌شود این است: چه چیزهایی در جهت حرکت به سوی کمال تغییر پیدا کرده است؟

 

آیفون 7

 

نکات مثبت

عملکرد بی‌نظیر

دوربین 12 مگاپیکسلی عالی

افزایش عمر باتری

بدنه ضد آب

 

نکات منفی

حذف جک هدفون

طراحی تکراری بدنه برای سومین سال پیاپی

 

آیفون 7 پلاس

 

نکات مثبت

عملکرد بی‌نظیر

دوربین دوگانه عالی

بدنه ضد آب

 

نکات منفی

حذف جک هدفون

طراحی تکراری بدنه برای سومین سال پیاپی

 

سخت افزار

آیا فکر می‌کنید آیفون جدید مانند آیفون قبلی خیلی افتضاح است؟ اصلا مهم نیست شما چگونه فکر می‌کنید چون اپل همچنان فکر می‌کند بخش‌هایی از دو سال گذشته باقی مانده که هوز جای اصلاح و بهینه سازی دارند پس تمام تمرکز خود را بر روی آن نقصان‌ها گذاشته و از طراحی مجدد اجتناب ورزیده است. اپل ضرب‌المثل سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند را کنار گذاشته و تمام تلاش خود را کرده تا همه ایرادات را رفع نماید. برخی تغییرات بسیار زیرکانه‌تر از دیگر تغییرات بوده است. جابه‌جایی خطوط آنتن از پشت دستگاه به کناره‌ها به صورت منحنی یکی از آن‌هاست. دوربین 12 مگاپیکسلی در هر دو آیفون با یک برآمدگی از جنس آلومینیوم محصور شده است. در نسل قبلی، دوربین به شکل ناشیانه‌ای از بدنه بیرون زده بود. افزایش حافظه داخلی از 16 به 32 گیگابایت و گزینه 256 گیگابایتی برای سفارش بسیار جذاب می‌باشد. هر دو مدل دارای اندازه‌ای مشابه با نسل قبلی می‌باشند اما آیفون 7 و آیفون 7 پلاس چند گرم وزن خود را از دست داده‌اند. چند گرم وزن در کلام چندان با اهمیت نمی‌باشد ولی هنگامی که حرف از دستگاهی زده می‌شود که بی‌وقفه مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار اهمیت پیدا می‌نماید. اگر شما خوش شانس باشید هیچ گاه متوجه نخواهید شده که تلفنتان دارای گواهی IP67 بوده است. یعنی در برابر نفوذ گرد و خاک مقاوم بوده و همچنین می‌تواند در برابر نفوذ آب در عمق 1 متری به مدت 30 دقیقه استقامت به خرج دهد. رقبای اصلی آیفون چند سالی می‌شود که ضد آب شده‌اند. بالاخره اپل تلفنی ارائه کرده که می‌تواند در زیر باران یا هنگام حمام استفاده شود. البته اپل آسیب بر اثر قوطه‌ور شدن در مایعاتی مانند نوشابه را شامل ضمانت خود قرار نداده است!

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

دکمه آشنای خانه دیگر عملکرد فیزیکی نخواهد داشت. هنگامی که آن را لمس می‌کنید تلفن یک لرزش از خود نشان می‌دهد. این شیوه‌ی عملکرد بسیار متفاوت از آن چیزی است که توقعش را دارید. هنگامی که برای اولین بار از این دکمه جدید استفاده می‌نمایید قطعا گیج خواهید شد. حداقل یک روز طول خواهد کشید تا به آن عادت کنید. هنگامی که دکمه را فشار می‌دهید یک بازخورد bzzt گونه خواهید داشت که حاصل موتور Taptic داخل آن می‌باشد. تلفن‌ها در دو رنگ جدید سیاه مات و سیاه براق به نام jet black عرضه می‌شوند. رنگ‌بندی به گونه‌ای اتفاق افتاده است که خطوط آنتن درون بدنه پنهان شده‌اند و به سختی قابل رویت می‌باشند. رنگ Jet black بسیار دوست داشتنی و عجیب می‌باشد. به معنای واقعی کلمه دوست داشتنی می‌باشد. این دوست داشتنی بودن تا اولین تماس دوام خواهد آورد. به هیچ عنوان نمی‌توان باور کرد که جنس بدنه این تلفن هم مانند بقیه از آلومینیوم 7000 باشد. به هیچ عنوان حس فلز را به شما منتقل نمی‌سازد. اپل برای ساخت این رنگ فرایندهای بسیار پیچیده anodization و پولیش را پشت سر نهاده است. هنگام لمس بدنه آیفون 7 با رنگ jet black احساسی شبیه به لمس تلفن‌های پلاستیکی براق به انسان دست می‌دهد. بدنه آنچنان با شیشه نمایشگر یکپارچه شده است که انگار کل دستگاه یک تکه ساخته شده است. در مجموع همه چیز فوق العاده به نظر می‌رسید حتی با وجود حس پلاستیکی بودن تا اینکه خط و خش بر روی بدنه آن نمایان شد. با وجود مراقبت بسیار عالی ما از دستگاه، 24 ساعت هم برای هویدا شدن خط و خش بر روی بدنه آن زمان کافی بود. این خط‌ها در اثر قرار دادن تلفن بر روی میزی از جنس سنگ گرانیت و داخل و خارج کردن آن از جیب به وجود آمده‌اند. این خراش‌ها به راحتی چند برابر خواهند شد.

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

آیفون‌های جدید فاقد جک 3.5 میلی‌متری هدفون هستند. علت حذف این جک چندان مشخص نیست و ممکن است اپل برای بدنه ضد آب و افزایش عمر باتری این تغییر را انجام داده باشد. کیفیت پخش صدا به طور قابل توجهی افزایش یافته است ولی بسیار درد آور است که تمام عادت‌های گذشته خود را به یکباره کنار بگذارید. برای استفاده از تجهیزات قدیمی خود مجبور هستید تا از مبدل جک 3.5 میلی‌متری به لایتنینگ بهره ببرید. هنگامی که تلفن خود را به شارژ زده‌اید نمی‌توانید از هدفون استفاده نمایید مگر اینکه دارای هدفون بی‌سیم باشید یا از مبدل‌های متفرقه برای افزایش تعداد درگاه‌های لایتنینگ بهره ببرید. آیفون 7 و آیفون 7 پلاس دارای بهترین طول عمر باتری در بین تمام آیفون‌ها می‌باشند. البته کاملا واضح است که عمر باتری آیفون 7 پلاس بهترین در بین تمام آیفون‌هاست. بنابراین به احتمال فراوان زمان گوش دادن به موسیقی و شارژ دستگاه با هم تداخل پیدا نخواهند کرد.

 

 

صفحه نمایش و صدا

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

مانند همیشه آیفون 7 دارای صفحه نمایش 4.7 اینچی با رزولوشن Retina HD بوده و آیفون 7 پلاس از یک صفحه 5.5 اینچی بهره می‌برد. رزولوشن و تراکم پیکسلی هر دو مانند نسل گذشته است و شما نمی‌توانید تفاوتی عظیم و چشم‌گیر بین این‌ها با سال 2015 پیدا کنید. شرکت‌های رقیب تا جای ممکن رزولوشن صفحه نمایش پرچمداران خود را افزایش داده‌اند اما اپل تصمیم گرفته بر روی مسائل اساسی تمرکز نماید. پردازش رنگ در این صفحه‌ها چگونه انجام می‌شود؟ آیفون 7 و آیفون 7 پلاس از استاندارد وسعت رنگ گسترده DCI-P3 پشتیبانی می‌نمایند. به زبان ساده می‌توانند رنگ‌های بیشتری نسبت به طیف رنگی استاندارد sRGB باز تولید نمایند. به زبانی ساده‌تر می‌توانند رنگ‌هایی زنده و متنوع را به نمایش بگذارند. عملکردی که آیفون‌های قدیمی از آن بی‌بهره‌اند. این فضای رنگی حاصل صنعت فیلم سازی می‌باشد. در زندگی روزانه ما چه تاثیری خواهد داشت؟ کاملا به سلامت چشمان شما بستگی دارد. تفاوت بین نمایشگر جدید و قدیمی همیشه قابل مشاهده نیست. برخی مواقع رنگ‌ها اندکی روشن‌تر بوده و سایه‌های ظریفی در تصویر مشاهده می‌نمایید که آن را به زندگی واقعی نزدیک‌تر می‌نماید. آسمان‌ها آبی‌تر هستند، غروب خورشید گرم‌تر است و پوست افراد زنده‌تر می‌باشد. ممکن است تغییرات بیش‌تر از این باشد ولی با چشمان من تا همین اندازه قابل رویت بود.

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

نمایشگرهای آیفون 7 و آیفون 7 پلاس در قیاس با نسل قبلی به طور قابل ملاحظه‌ای روشن‌تر شده‌اند. اپل برای این کار توانسته حقه جدیدی را به کار ببندد. حسگر نور محیط، بررسی می‌کند که شما در فضای داخلی قرار دارید؟ اگر پاسخ منفی باشد برای مقابله با نور خورشید، روشنایی نمایشگر را تا جایی که تصویر خوانا شود افزایش می‌دهد. بنابراین همیشه نور نمایشگر بر روی حداکثر قرار ندارد. در کمال تعجب اپل ویژگی TrueTone را از 9.7 iPad Pro به آیفون 7 و آیفون 7 پلاس نیاورده است. به احتمال فراوان نتوانسته در بدنه ظریف این دو دستگاه آن را بگنجاند.

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

برای اولین بار آیفون به بلندگوهای استریو مجهز شده است. زمان زیادی طول کشید تا اپل این ویژگی را به خانواده آیفون بیاورد. این ویژگی ارزش آیفون را دوچندان می‌نماید. ویدئوها، پادکست‌ها و تماس‌های منتقل شده به بلندگو به طرز غیر قابل باوری بهبود یافته‌اند. صدا از گوشی بالای صفحه نمایش  و بلندگوی بخش زیرین گوشه سمت راست آیفون منتشر می‌شود.

 

دوربین

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

اینجا بخشی است که در آن همه چیز جذاب می‌گردد. حتما می‌دانید که آیفون 7 یک دوربین تکی در بخش پشتی خود دارد. البته همین یکی هم خیلی عالیست. نسبت به سال گذشته هیچ تغییری در رزولوشن دوربین رخ نداده است. حتی پیکسل‌های موجود بر روی حسگر جدید، بزرگ هم نشده‌اند. اما کیفیت تصاویر ثبت شده به شکلی باورنکردنی بهبود یافته‌اند. جزئیات ثبت شده تغییر فراوانی نکرده‌اند ولی رنگ‌ها شاداب‌تر و واقعی‌تر از گذشته شده‌اند. دوربین آیفون 7 می‌تواند اطلاعات بیشتری در خصوص رنگ‌ها نسبت به آیفون 6S ذخیره نماید و نتیجه کار بسیار بهتر شده است.

به شخصه تصاویر ثبت شده توسط آیفون 7 و آیفون 7 پلاس را به گلکسی S7 Edge ترجیح می‌دهم. تصاویر ثبت شده توسط گلکسی S7 Edge دارای نمای گسترده‌تر و حتی گهگاهی در ثبت تصاویر از مناظر سبز بهتر عمل می‌کند ولی تصاویر ثبت شده توسط آیفون خیلی زیباتر هستند و رنگ‌بندی بهتری دارند. عکس‌های ثبت شده توسط آیفون 7 در مقایسه با آیفون 6S هم بهتر هستند. امسال هر دو مدل آیفون 7 و آیفون 7 پلاس دارای لرزشگیر اپتیکال یا OIS می‌باشند. گشودگی دریچه دیافاگم دوربین اصلی در هر دو مدل f/1.8 در نظر گرفته شده است. تصاویر گرفته شده توسط گلکسی S7 Edge روشن‌تر می‌باشند ولی تصاویر گرفته شده با آیفون 7 و آیفون 7 پلاس دارای رنگ‌های طبیعی‌تری هستند. تا امروز بر این باور بودم که گلکسی S7 و نوت 7 دارای بهترین دوربین در بین تمام تلفن‌های هوشمند می‌باشند اما حالا اپل با آیفون‌های جدیدش آمده تا رقابتی شانه به شانه با بهترین‌های بازار داشته باشد. دوربین خودنگار آیفون 7 یک بروزرسانی بزرگ به خود دیده است. دوربین خودنگار از 5 مگاپیکسل به 7 مگاپیکسل افزایش یافته و همچنین با تغییر در ساختار، توانسته به نیرومندی دوربین اصلی ظاهر شود. به صورت مختصر باید گفت شما عاشق تصاویر سلفی خواهید شد. ضبط ویدئو با این دوربین هم بسیار عالی انجام می‌پذیرد و رنگ‌ها بسیار طبیعی ثبت می‌شوند.

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

دوربین آیفون 7 پلاس دارای ساختار دوگانه می‌باشد. ترکیب لنز عریض 12 مگاپیکسلی با یک لنز 12 مگاپیکسلی تله فوتو توانسته بزرگنمایی واقعی را به ارمغان آورد. هرچند اپل اولین شرکت ارائه کننده دوربین دوگانه نیست ولی توانسته قدرت آن را به مرحله‌ای در خور ستایش برساند. بوسیله یک اشاره می‌توانید از بزرگنمایی 2 برابری اپتیکال بهره ببرید. بزرگنمایی دیجیتال تا 10 برابر در دسترس خواهد بود. هر چه بزرگنمایی بیش‌تر باشد نویز و تیرگی در تصاویر افزایش پیدا می‌کند که تعجب برانگیز هم نیست.

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

در صورتی که می‌خواهید بدون کاهش کیفیت از اجسام دور عکس بگیرید به راحتی می‌توانید از بزرگنمایی اپتیکال بهره ببرید. تصاویر همچنان عالی هستند. در صورتی که بخواهید تصاویر ثبت شده با دو دوربین آیفون 7 پلاس را با هم مقایسه کنید اندکی تفاوت در رنگ و میزان تابش خواهید یافت. دوربین دوم که از نوع تله فوتو بوده همچنان 12 مگاپیکسل می‌باشد ولی اندکی عریض‌تر می‌باشند. چون دریچه دیافراگم آن f/2.8 می‌باشد. این لنز اجازه نمی‌دهد تا نور فراوان وارد آن شود به همین دلیل تصاویر ثبت شده با آن اندکی متفاوت خواهد بود. هرچند عکاسان حرفه‌ای ممکن است با همین جزئیات هم مشکل پیدا کنند ولی مردم عادی اصلا نگران نباشند. در حال حاضر تنها قابلیت موجود بر روی این دوربین عکاسی تله فوتو می‌باشد ولی در آینده‌ای نه چندان دور با ارائه بروزرسانی توسط اپل قابلیت depth of field هنگام عکاسی پرتره برای تمرکز بیشتر بر روی چهره سوژه دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

 

نرم افزار

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

هرچند ممکن است بروزرسانی سخت افزار آیفون 7 و آیفون 7 پلاس هیجان انگیز باشد ولی تغییرات هیجان انگیز زیادی در iOS 10 به وقوع پیوسته است. تضمین می‌دهم که تغییرات بسیار کوچک هم می‌توانند شما را به وجد آورند. زمان کمی طول کشید تا با نرم افزار باز طراحی شده Photos آشنا شوم ولی بعد از آشنایی بسیار از آن خوشم آمد و مجذوب امکاناتش شدم. شما می‌توانید تصاویر خود را به وسیله Moment غربال کنید و همه آن‌ها را در یک آلبوم جمع آوری نمایید یا به اشتراک بگذارید. iOS 10 می‌تواند به وسیله یادگیری ماشینی، تصاویر خاطره انگیز شما را بر اساس زمان و محل، دسته بندی نماید. بهترین بخش این نرم افزار مربوط به بخش جستجوی آن می‌شود. شما می‌توانید به وسیله کلمه کلیدی تصویر مورد نظر خود را بیابید. این نرم افزار تشخیص می‌دهد که چه چیزی در تصویر شما وجود دارد!

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

اپل اینبار به شکلی جسورانه نرم افزار Music برای ما آماده کرده است. کار کردن با آن بسیار ساده شده است. اولین باری که نرم افزار را باز می‌کنید در میان آرشیو موسیقی‌هایتان قرار می‌گیرید. تمام گزینه‌ها برای لمس آسان، بزرگ‌تر  و ساده‌تر شده‌اند. حتی برای جلو و عقب بردن هم کارها ساده‌تر شده است. دیدن کار کردن 3D Touch در iOS 10 بسیار مسرت بخش خواهد بود. در آیفون 6S از 3D Touch به عنوان فاکتوری نه چندان مهم استفاده شد ولی هم اکنون این قابلیت با iOS 10 کاملا یکپارچه شده است. برای گسترش اعلانات، بالا آوردن منوهای متنی در نرم افزار Music، نگاهی کوتاه به ویجت نرم افزار‌های اصلی مانند هواشناسی یا شماره‌گیر می‌توان از 3D Touch استفاده کرد.

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

اپل اینبار توانسته از موتور Taptic استفاده بهتری داشته باشد. به همین دلیل شما فکر می‌کنید که همه چیز سرجایش خودش قرار گرفته است. بهترین نمونه برای اثبات استفاده بهتر از موتور Taptic مربوط می‌شود به دکمه خانه و بازخوردهای مربوط به لمس سه بعدی. اما هنوز هنگام باز نمودن Control Center یک ضربه کوچک را حس می‌نمایید. برای نمونه می‌خواهید آهنگ مورد علاقه خود را از طریق ستون الفبایی کنار صفحه پیدا نمایید؟ با حرکت انگشت خود بر روی ستون خیال می‌کنید که انگشت خود را بر روی ورقه‌ای فرو رفته و برآمده می‌کشید. این بازخورد باعث می‌شود تا حرف مورد نظر را بهتر از قبل پیدا کنید. برخلاف گذشته که برای راه اندازی مجدد آیفون باید کلید پاور  و خانه را همزمان می‌فشردید هم اکنون باید برای راه اندازی مجدد آیفون 7 و آیفون 7 پلاس مجبورید کلید پاور و دکمه کم کردن صدا را همزمان بفشارید.

 

عملکرد و عمر باتری

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

یک سال دیگر و یک مدل جدیدتر از سری پردازنده‌های A اپل. هر دو تلفن آیفون 7 و آیفون 7 پلاس از پردازنده A10 Fusion بهره می‌برند. این پردازنده 4 هسته‌ای بوده و دو هسته برای کارهای سنگین و دو هسته دیگر برای انجام کارهای روزمره با 20 درصد قدرت دوهسته دیگر تعبیه شده‌اند. این پردازنده قوی‌ترین در تمام موبایل‌ها بوده و حتی توانسته پردازنده A9X در iPad Pro را شکست دهد. عملکرد پردازنده در آیفون 7 و آیفون 7 پلاس کاملا مشابه می‌باشد هر چند که آیفون 7 دارای 2 گیگابایت رم بوده و آیفون 7 پلاس 3 گیگابایت رم را در خود جای داده است. هنگامی که اطلاعات خود را از آیفون 6S بر روی آیفون 7 بارگزاری می‌کنید به سرعت متوجه تغییرات و عملکرد بسیار سریع آیفون 7 می‌شوید. هر دو دستگاه به راحتی از پس اجرای بازی‌های گرافیکی نظیر Warhammer 40,000: Freeblade یا Mortal Kombat X بدون هیچ ایرادی بر می‌آیند. عملکرد کلی آیفون 6S و آیفون 6S پلاس بسیار خوب بود ولی باتری آیفون 7 و آیفون 7 پلاس حتی با وجود پردازش بی‌وقفه به راحتی تخلیه نمی‌شود. پردازنده گرافیکی A10 Fusion بسیار بهینه‌تر از قبل شده است.

 

آیفون 6S پلاس آیفون 6S آیفون 7 پلاس آیفون 7 نام آزمون
27,542 24,601 37,784 37,663 3DMark Unlimited IS
4,289 4,427 5,660 5,544 Geekbench 3

(multi-core)

2,428 2,354 3,751 3,639 Basemark OS II

 

نمی‌توان به عملکرد پردازنده آیفون 7 و آیفون 7 پلاس نگاه کرد و از عمر باتری غافل شد. خوشبختانه یکی از بهترین تغییرات نسب به سال گذشته همین عمر باتری بوده است. حذف جک هدفون باعث شده تا اپل بتواند باتری بزرگتری در تلفن‌هایش بگنجاند. باتری آیفون 7 حدود 14 درصد و باتری آیفون 7 پلاس در حدود 5 درصد بزرگ‌تر شده است. در یک آزمایش ساده آیفون 7 توانست یک ویدئو را همزمان با اتصال به WiFi و روشنایی 50 درصدی نمایشگر به مدت 12 ساعت و 18 دقیقه پخش نماید. 2 ساعت بیشتر از آیفون 6S! آیفون 7 پلاس همین آزمایش را در 14 ساعت و 10 دقیقه به اتمام رساند که 1 ساعت و نیم طولانی‌تر از آیفون 6S پلاس بوده است. این نتیجه با گلکسی نوت 7 برابر است. با این اوصاف آیفون 7 می‌تواند یک روز کاری روشن بماند و آیفون 7 پلاس 2 روز با استفاده متوسط رو به پایین در کنار ما خواهد بود.

 

کلام آخر

بررسی تخصصی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

 

آیفون 7 و آیفون 7 پلاس بهترین تلفن‌هایی  هستند که اپل تا کنون ساخته است. این‌ها بهترین هستند زیرا اپل دوباره توانسته به موارد پایه‌ای توجه نماید. موارد پایه شامل سرعت، دوربین و باتری می‌شود. هیچ کدام از این تغییرات به صورت جداگانه جذاب نیستند ولی در کنار هم جادوی اپل را تکمیل خواهند کرد و شما را صاحب بهترین تلفن بازار می‌نمایند.

 

 

در ادامه می‌توانید ویدئو بررسی تخصصی را مشاهده نمایید:

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.