افزونه 999 دلاری رانندگی خودکار Comma.ai، پایان سال جاری میلادی از راه خواهد رسید

دسته بندی : خودرو , کسب و کار , ویژه 303 بازدید چهارشنبه 24 شهریور 1395 نویسنده :
Comma one اولین محصول جورج هاتز

امسال در رویداد دیسراپت (Disrupt) تک کرانچ (TechCrunch) در سانفرانسیسکو، هکر معروف آیفون و پلی استیشن، جورج هاتز، از اولین محصول رسمیِ استارت آپ Comma.ai که با هدف هوش مصنوعی در خودرو تأسیس کرده است رونمایی کرد. محصول کاما وان (Comma One) یک افزونه (دستگاه مکمل) 999 دلاری است که تا پایان امسال از راه خواهد رسید، همراه با اشتراک ماهانه 24 دلاری برای نرم افزار آن و همانطور که هاتز می گوید قادر است تا خودروی شما را از مانتین ویو در کالیفرنیا تا سانفرانسیسکو براند بدون آنکه احتیاج باشد تا راننده، فرمان، گاز و یا ترمز را لمس کند!

جورج هاتز از Comma one پرده برداشت

هاتز یادآور می شود که این دستگاه، یک کیت برای تبدیل وسیله شما به یک وسیله کاملاً خودران نیست. اما سیستمی است که به خودروی شما، قدرتی معادل سیستم اتوپایلوت تسلا [سیستم رانندگی خودران توسعه یافته توسط کمپانی خودروسازی تسلا] را می دهد بدون آنکه نیاز باشد خودروی جدیدی بخرید. هاتز می گوید: «این دستگاه شما را از مانتین ویو به سانفرانسیسکو می رساند بدون آنکه فرمان را لمس کنید». در زمان عرضه، کاما وان (Comma One) از گروه محدودی از خودروهای خاص پشتیبانی خواهد کرد، اما با گذشت زمان، این استارت آپ [شرکت نو پا] امیدوار است تا با مدل های بیشتری خودرو سازگار گردد.

هاتز ادعا می کند، عنصر کلیدی Comma، «قابل عرضه بودن» است، عنصری که به گفته وی دیگر شرکت ها فاقد آن اند. خودروسازان و سایر استارت آپ ها علاقه مند اند تا با انتشار اخبار پروژه های خودروهای خودران جلب توجه کنند، اما هاتز اشاره می کند که بسیاری از این شرکت ها حتی سخت افزار هم ندارند، چه برسد به آنکه بتوانند آن را به مشتریان بفروشند.

جورج هاتز

«این افزونه کاملاً کاربردی است. این تقریباً همتراز با اتوپایلوت تسلا است» این ها را هاتز گفت. این افزونه حسگرهای فراوانی ندارد و متکی به رادارهای جلویی خود خودرو و دوربین ارائه شده با آن است. هاتز می گوید: «حسگرهای کلیدی ای که به آن ها برگشته ایم دوربین است. ما به ویدیو بازگشته ایم، کاری که تسلا هم انجام نمی دهد» ما همه داده های ویدیویی را داریم.

وی خاطر نشان می کند که استثنا و خاص بودن تقریبا با تسلا شروع و به آن ختم می شود. سیستم اتوپایلوت تسلا هم اکنون در حال استفاده است و در واقع همین آخر هفته گذشته آپدیتی دریافت کرد که عملکرد آن را فوق العاده بهبود بخشید و امکان ترمز نکردن خودرو در زمان درست را کاهش داد. وی می گوید: «اگر آن ها IOS سیستم های خودران هستند، ما میخواهیم که اندروید باشیم»

Comma.ai

هاتز همچنین درباره تصادف مرگبار تسلا صحبت کرد. «40,000 نفر در سال، بدون هیچ توجهی کشته می شوند. اینطور نیست که این مورد خاصی باشد که در آن “یک خودروی خودران فرد را کشته است” بلکه موردی بود که در آن راننده توجه نکرد». «متأسفانه این اتفاق برای تسلا افتاد و من فکر می کنم که پاسخ تسلا بسیار مناسب بود»

جورج هاتز در رویداد دیسراپت

سیستم هاتز ریشه در نقدهای ارائه شده به سیستم بسیاری از خودروسازان بزرگ دارد، مانند Mobileye. و کاما وان مصمم است تا ویژگی هایی را ارائه کند که رانندگی در بزرگراه ها را بصورت خودکار درآورد حتی با وسعت بیشتری از تکنولوژی های موجودی چون کروز کنترل تطبیقی و سیستم کمکی تعویض خط(لاین). هاتز در طول مصاحبه گفت: «اگر به Mobileye برای ساخت آینده نرم افزار نگاه می کنید – اشتباه است»

قیمت 999 دلاری آن هم به این اشاره دارد که طراحی شده است تا مقرون به صرفه باشد و این به این دلیل ممکن شده است که در ساخت اجزای Comma از قطعات الکترونیکی آماده و ارزان استفاده شده است. هاتز همچنین گفت: «ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا آن را پیش از پایان سال عرضه کنیم. و دوباره می گویم، در تعداد بسیار محدود». پس باید منتظر خبرهای بیشتر درباره تاریخ انتشار و در دسترس بودن آن باشیم.

منبع: Techcrunch

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.