بررسی سونی اکسپریا XZs : ارتقایی کوچک برای پرچمداری بزرگ

دسته بندی : بررسی تخصصی , موبایل 578 بازدید دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 نویسنده :
بررسی سونی اکسپریا XZs

مدتی پیش سونی از دو پرچمدار جدید خود با نام‌های Xperia XZ Premium و Xperia XZs رونمایی کرد. در ادامه قصد بررسی سونی اکسپریا XZs برای شما را داریم. با تِک میکس همراه شوید.

سونی خیلی زود از پرچمداران جدید خود رونمایی کرد ولی نسبت به عرضه آن‌ها تعلل نمود و هم اکنون باید با پرچمدارانی نظیر گلکسی S8 یا LG G6 به رقابت بپردازد. با دستگاهی رو به رو هستیم که در برخی موارد پرچمدار است و برخی موارد معمولی! سونی ترجیح داده تا تمام ویژگی‌های خوب خود را برای برادر بزرگتر یعنی اکسپریا XZ Premium نگاه دارد. پس از بررسی سونی اکسپریا XZs متوجه خواهید شد که بزرگترین تغییر به دوربین جدید Motion Eye باز می‌گردد. این دوربین قابلیت خیره کننده فیلمبرداری آهسته تا 960 فریم بر ثانیه را دارد! ظاهر دستگاه نسبت به نسل‌های قبلی تغییرات اندکی داشته است. از آخرین پردازنده Snapdragon هم استفاده نشده است. در ادامه بررسی سونی اکسپریا XZs شما را با تمام زوایای پیدا و پنهان دستگاه آشنا می‌نماییم. پس با بررسی سونی اکسپریا XZs همراه ما باشید.

بررسی سونی اکسپریا XZs

 

نکات مثبت

دوربین 19 مگاپیکسلی خارق العاده

دوربین خودنگار قدرتمند

عمر باتری بینظیر

بلندگوی استریو

 

نکات منفی

پیشرفت اندک نسبت به نسل قبلی

نمایشگر FHD ناامید کننده است

استفاده از USB 2.0 با وجود استفاده از درگاه Type-C

 

بررسی سونی اکسپریا XZs

همانطور که ملاحظه فرمودید از نظر نرم افزاری سونی جز پیشگامان بوده و مانند سامسونگ دستگاه خود را با اندروید 7.0 روانه بازار نکرده است و از آخرین نسخه بهره برده است. ارتقا دوربین بسیار مهم بوده که در ادامه به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. ظاهر دستگاه‌های سونی تکراری و یکنواخت شده و باید فکری به حال این طرح بنماید.

بررسی سونی اکسپریا XZs

جدول مشخصات

 

Sony Xperia XZs
5.2 inches (~70.9% screen-to-body ratio)

1080 x 1920 pixels (~424 ppi pixel density)

IPS LCD

نمایشگر
Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820

Quad-core (2×2.15 GHz Kryo & 2×1.6 GHz Kryo)

پردازنده اصلی
Adreno 530 پردازنده گرافیکی
4 GB رم
32 GB / 64 GB

microSD, up to 256 GB

حافظه داخلی
19 MP, f/2.0, 25mm, EIS (gyro), predictive phase detection and laser autofocus, LED flash

2160p@30fps, 720p@960fps, HDR

دوربین اصلی
13 MP, f/2.0, 22mm, 1/3″ sensor size, 1.12 µm pixel size, 1080p دوربین خودنگار
GSM / HSPA / LTE ارتباطات
Fingerprint (side-mounted, region dependent), accelerometer, gyro, proximity, barometer, compass, color spectrum حسگرها
2900 mAh باتری
146 x 72 x 8.1 mm ابعاد
161 g وزن

 

طراحی

بررسی سونی اکسپریا XZs

سونی ترجیح داده برای اکسپریا XZs از شاسی اکسپریا XZ بهره ببرد و ابعاد آن دقیقا برابر با 146x72x8.1mm است. حتی وزن دستگاه هم دقیقا 169 گرم می‌باشد. مهندسی سونی واقعا بی‌نظیر است زیرا با وجود تغییر ماژول دوربین توانسته ابعاد و وزن را ثابت نگه دارد. از نظر طراحی هم چیزی نسبت به نسل قبلی تغییر نکرده و با نگاه اول متوجه خواهید شد که با پرچمدار سونی رو به رو هستید. هرچند سامسونگ و ال جی طراحی پرچمداران خود را تغییر داده‌اند ولی سونی همچنان به زبان طراحی تکراری خود وابسته است. قاب دستگاه از پلی کربنات ساخته شده و بخش پشتی هم از پوششی به نام ALKALEIDO بهره می‌برد. حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر همچنان زیاد است و یادآور طراحی 3 سال پیش می‌باشد. کیفیت ساخت همچنان عالی بوده و هنگام در دست گرفتن حس بسیار خوبی به کاربر منتقل می‌گردد. لبه‌های دستگاه برای راحتی هر چه بیشتر منحنی طراحی شده‌اند. گوشه‌ها هم اندکی گرد می‌باشند که به زیبایی افزوده‌اند.

با بررسی سونی اکسپریا XZs می توان گفت که ابعاد دستگاه برای سونی بسیار مهم بوده زیرا برای هر دستی با هر ابعادی بسیار به نظر می آید. بالای نمایشگر دوربین خودنگار، حسگرها و یک LED بسیار ریز جانمایی شده اند. سمت چپ هم درگاه سیم کارت و میکرو SD تعبیه شده است. با خارج کردن این درگاه، دستگاه به صورت خودکار ریستارت می گردد. دکمه های صدا و شاتر دوربین و پاور هم سمت راست تعبیه شده اند.

بررسی سونی اکسپریا XZs

دکمه پاور با حسگر اثر انگشت ادغام شده است. این ترفند خاص سونی می باشد. در بخش بالایی هم جک 3.5 میلیمتری هدفون قرار گرفته و درگاه USB-C هم در بخش زیرین تعبیه شده است. بخش پشتی هم دوربین Motion Eye به همراه فلش LED تکی به همراه حسگرهای دوربین قرار گرفته اند.

 

 

نمایشگر

بررسی سونی اکسپریا XZs

متاسفانه خبری از نمایشگر با رزولوشن QHD نیست. جالب است که رزولوشن اکسپریا XZ Premium بسیار بالا بوده و 4K می باشد. برادر کوچک یعنی Xperia XZs ار نمایشگر 5.2 اینچی با رزولوشن FHD بهره می برد. این نمایشگر از نوع IPS LCD بوده و خبری از LED نیست. تراکم پیکسلی آن 424 پیکسل بر هر اینچ می باشد. حداکثر روشنایی آن در حال خودکار و دستی برابر است. این نمایشگر در بهترین شرایط 564 نیت روشنایی دارد. خوانایی نمایشگر در تابش مستقیم نور بسیار عالی است.

بررسی سونی اکسپریا XZs

رنگ های سیاه بسیار خوب و عمیق هستند ولی به خوبی سونی اکسپریا XZ نیستند. حداقل روشنایی این نمایشگر که در محیط های تاریک کاربرد دارد حدود 4.9 نیت است. بازتولید رنگ ها در این نمایشگر بسیار خوب انجام می شود. هم اکنون حالت sRGB به صورت پنهان در تنظیمات قرار گرفته و احتمالا در بروزرسانی های آتی فعال خواهد شد. این نمایشگر بسیار نزدیک به نمونه های AMOLED می باشد.

 

سخت افزار

بررسی سونی اکسپریا XZs

در کمال تعجب سونی از پردازنده Snapdragon 820 دقیقا مشابه اکسپریا XZ بهره برده است. این روزها اگر از Snapdragon 835 استفاده نگردد از 821 بهره می‌برند ولی سونی ترجیح داده تا از قدیمی‌ترین پردازنده موجود در بازار بهره ببرد. این پردازنده با 4 گیگابایت رم همراه گشته است. پردازنده گرافیکی آن Adreno 530 می‌باشد. باید اذعان داشت که عملکرد این پردازنده فوق العاده بوده ولی جای تعجب دارد که چرا سونی از نسخه‌های جدیدتر استفاده نکرده است. عملکرد گرافیکی این پردازنده به همراه نمایشگر XZs خارق العاده ارزیابی می‌گردد زیرا تنها از آیفون 7 ضعیف‌تر می‌باشد. این ضعف هم به استفاده آیفون 7 از نمایشگر HD باز می‌گردد. هر چه رزولوشن بالاتر باشد عملکرد کلی دستگاه افت می نماید.

بررسی سونی اکسپریا XZs

از نظر ارتباطی هم مودم استفاده شده از نوع Cat. 9 می‌باشد. حداکثر سرعت دانلود 450Mbps خواهد بود. شما می‌توانید از دو سیم کارت همزمان یا یک سیم کارت و میکرو SD بهره ببرید. Wi-Fi a/b/g/n/ac از نوع دو بانده انتخاب شده است. بلوتوث 4.2 از نوع aptX و Low Energy می‌باشد. NFC هم به مجموعه ارتباطی بیافزایید. خبری از رادیو FM نیست. USB-C بر خلاف رقبا از نوع 3.0 یا 3.1 انتخاب نشده و 2.0 می‌باشد. مانند گذشته سونی از بلندگوی استریو در بخش جلویی بهره برده است. حداکثر بلندی صدا حدود 62 دسیبل است. صدای خارج شده از بلندگوها کاملا فراگیر و واضح می‌باشد. هنگام بررسی سونی اکسپریا XZs متوجه شدیم که در صورت استفاده از حداکثر صدا شاهد افت کیفیت خواهید بود ولی این امر در بسیاری از دستگاه‌ها رخ می‌دهد و چندان غیر معمول نیست.

 

دوربین

بررسی سونی اکسپریا XZs

به هیجان انگیزترین بخش بررسی سونی اکسپریا XZs رسیدیم. سونی از دوربین 23 مگاپیکسلی نسل قبل به 19 مگاپیکسل تنزل کرده است. اما این کاهش مگاپیکسل دلیل محکمی به نام Motion Eye دارد. زیر ظاهر ساده دوربین، مجموعه‌ای از ابداعات عجیب و غریب که فقط از سونی ساخته است وجود دارد. ساختار دوربین همچنان دو لایه است و یک رم بین حسگر دوربین و مدار کنترل قرار گرفته است. این رم باعث می‌شود که دوربین به سرعت تصاویر و ویدئوهای گرفته شده را ذخیره نماید و خود را از رم دستگاه بی‌نیاز نماید. زیرا این رم به طور تام در اختیار دوربین قرار دارد. سرعت ذخیره تصاویر به طرز عجیبی بالاست، 5 برابر بیشتر از سایر رقبا! دوربین اکسپریا XZs می‌تواند ویدئوهایی با سرعت 960 فریم بر ثانیه را ضبط نماید! نزدیک‌ترین رقیب آن تنها با سرعت 240 فریم بر ثانیه قادر به ضبط ویدئو می‌باشد. در صورت استفاده از آن هیچ صحنه‌ای را از دست نخواهید داد زیرا بهترین صحنه آهسته در دنیای تلفن‌های هوشمند در اختیار شماست.

بررسی سونی اکسپریا XZs

حسگر دوربین از نوع IMX400 Exmor RS می باشد. هر پیکسل آن 19 درصد بزرگتر از نسل قبل شده به همین دلیل سونی برای جلوگیری از متورم شدن دوربین، مگاپیکسل را کاهش داده است. گشودگی دریچه دیافراگم همچنان f/2.0 مانده است. به واسطه استفاده از رم مجزا برای دوربین، قابلیتی به نام Predictive Capture یا ضبط پیشگویانه به دوربین افزوده شده است. این قابلیت هنگامی که دوربین متوجه حرکت سریع شود فعال می‌شود و تمام تصاویر را چند ثانیه پیش از فشردن دکمه شاتر را ثبت و ضبط می‌نماید. با این کار در صورتی که اندکی تاخیر از سوی شما رخ دهد هیچ سوژه‌ای را از دست نخواهید داد زیرا می‌توانید بعدا از این ثانیه‌ها استفاده نمایید.

بررسی سونی اکسپریا XZs

هنگامی که تصویری را ثبت می نمایید با مراجعه به گالری می‌بینید که برخی تصاویر دارای نمادی متشکل از چهار مربع هستند. این مربع‌ها بدان معناست که از صحنه مربوطه چندین تصویر ثبت شده و شما قادر به انتخاب یکی از آن‌ها هستید. فناوری “سنجش سه گانه تصویر” در این دوربین هم وجود دارد. فوکوس خودکار لیزری به همراه حسگر اینفرارد RGBC تعبیه شده است. این دو با اسکن و بررسی محیط می‌توانند تشخیص دهند که نور محیط خوب است یا باید از فلش استفاده شود.

رابط کاربری دوربین بسیار ساده و روان است. در حالت 16:9 کیفیت 17 مگاپیکسل و 4:3 هم 19 مگاپیکسل در دسترس خواهد بود. حالت خودکار بسیار ساده بوده و نیازی به استفاده از حالت دستی دیده نمی‌شود. کیفیت تصاویر ثبت شده شبیه به مدل‌های قبلی بوده و تغییر چندانی نداشته است.

در صورتی که وضعیت نور مطلوب باشد کیفیت تصاویر عالی خواهند. رنگ‌ها طبیعی بوده و جزئیات هم عالی می‌باشند و فقط تصاویر نسبت به واقعیت اندکی نرم تر به نظر می آیند. حالت خودکار کار خود را به خوبی انجام می دهد و باز تولید رنگ ها و طیف رنگ های تحت پوشش بسیار عالی هستند.

حالت HDR در بخش Superior Auto قرار گرفته و کاربر می‌تواند آن را خاموش و روشن نماید. حالت HDR کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

 

کیفیت تصاویر در نور کم چنگی به دل نمی زنند. با وجود بزرگتر شدن پیسکل ها باز هم شاهد روشن بودن مناظر نیستیم. حتی فناوری سنجش سه گانه تصویر هم کمکی به بهبود کیفیت نکرده است.

این عملکرد بد تعجب ما را بر انگیخت. زیرا امکان ندارد که سونی به دوربین اصلی خود تا ین حد بی‌توجه باشد. روند کار را تغییر دادیم و وارد Superior Auto شدیم. به جای دکمه شاتر فیزیکی از دکمه نرم افزاری بر روی نمایشگر بهره جستیم. نتیجه به طرز غیر قابل باوری تغییر کرد. جزئیات، روشنایی و نویز به طرز چشمگیری بهبود پیدا کرد. در حالات متفاوت توانستیم تصاویری بسیار عالی را در تاریکی ثبت نماییم. حتی در صورتی که وارد تنظیمات دستی شوید و سرعت شاتر و ISO را خودتان تنظیم نمایید نتایج بسیار بهتر خواهد بود.

دوربین خودنگار دقیقا مانند اکسپریا XZ بوده و تفاوتی با آن ندارد. این دوربین 13 مگاپیکسلی دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0 می‌باشد. تصاویر ثبت شده اندکی نویز دارند ولی جزئیات و کیفیت بسیار راضی کننده به نظر می‌آیند. طیف رنگ‌های تحت پوشش آن بسیار عالیست.

دوربین سونی اکسپریا XZs می تواند ویدئوهایی با کیفیت 4K را ضبط نماید. در حالت عادی 1080p@60fps توصیه می‌گردد زیرا ویدئوهایی کم نقص به دست خواهید آورد. با کیفیت 720p می ‌توانید تا 960 فریم بر ثانیه را ضبط نمایید! در اینجا خبری از OIS نیست و سونی ترجیح داده از فناوری SteadyShot که تثبت در 5 جهت را به ارمغان می آورد را استفاده نماید. این فناوری عملکردی دیجیتالی شبیه به EIS دارد. صدا با کیفیت 156Kbps ضبط می‌گردد. در حالت 4K می‌توانید از دو فرمت H.264 یا H.265 استفاده نمایید.

بررسی سونی اکسپریا XZs

حجم فایل حاصل از H.264 حدود 80 درصد بیشتر از H.265 می باشد. جزئیات و رنگبندی در ویدئوهای ضبط شده بسیار خوب می‌باشد و استفاده از SteadyShot هم می تواند لرزش‌های دست شما را خنثی نماید.

 

نرم افزار

بررسی سونی اکسپریا XZs

سونی اکسپریا XZs همراه با اندروید 7.1.1 روانه بازار شده است. رابط کاربری بسیار ساده و عملا با اندروید خام رو به رو هستیم. تنها تغییرات کوچکی توسط سونی اعمال شده است. برای مثال حالت Stamina برای ذخیره باتری توسط سونی اضافه شده است. سونی برای اولین بار ترجیح داده تا حسگر اثر انگشت را با دکمه پاور ادغام نماید. عملکرد این دکمه بسیار تحسین برانگیز بوده و به راحتی ما را به صفحه خانه هدایت می‌نماید.

پس از بررسی سونی اکسپریا XZs می‌توان گفت که ظاهر صفحه خانه بسیار ساده بوده و مانند سایر اعضای اکسپریا می‌باشد. تعداد محدودی نرم افزار توسط سونی به صورت پیش فرض نصب شده‌اند. نوار اعلانات کاملا مشابه اندورید خام می‌باشد و سونی تغییری را اعمال نکرده است. Split Screen یا تقسیم نمایشگر برای اجرا همزمان دو نرم افزار هم به صورت پیش فرض در اندروید 7.1.1 وجود دارد. بخش Smart cleaner هم به پاکسازی حافظه و رم می‌پردازد.

 

باتری

بررسی سونی اکسپریا XZs

به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی سونی اکسپریا XZs رسیدیم یعنی باتری! گوشی‌های سونی همواره به باتری قدرتمند شهره بوده‌اند. اکسپریا XZs هم از یک باتری نه چندان بزرگ 2,900mAh بهره می‌برد. این باتری هم مشابه نمونه به کار رفته در اکسپریا XZ می‌باشد. عملکرد این باتری هنگام تماس های صوتی عالی بوده و پخش ویدئو حدود 9 ساعت به طول انجامید. این آمارها بسیار عالی بوده و در کل دستگاه توانست 73 ساعت دوام بیاورد.

بررسی سونی اکسپریا XZs

حالت شارژ سازگار Qnovo می‌تواند سلول‌های باتری را پایش کرده و بهترین حالت و زمان را برای شارژ آن‌ها در نظر بگیرد. بدین ترتیب عمر باتری افزایش چشمگیری خواهد داشت. XZs از فناوری Qualcomm QuickCharge 3.0 بهره می‌برد و در مدت 30 دقیقه شارژ آن به 40 درصد می‌رسد.

بخش Stamina از دو زیر مجموعه  regular Stamina و Ultra Stamina تشکیل شده است. در حالت اول GPS، ویبره قطع شده و عملکرد پردازنده کاهش می‌یابد. در صورت فعال نمودن Ultra Stamina تنها یک صفحه خانه در دسترس قرار خواهد گرفت در این صفحه هم مخاطبین، پیام‌ها، دوربین، ساعت و تلفن در دسترس قرار خواهد گرفت.

 

کلام پایانی

بررسی سونی اکسپریا XZs

سونی همچنان استراتژی بروزرسانی 6 ماهه پرچمداران خود را در دستور کار دارد. این استراتژی در سال 2017 چندان کاربردی نخواهد بود زیرا روند توسعه و پیشرفت تلفن‌های هوشمند کند شده و تغییرات شگرفی به خود نمی‌بینند. در هر حال بررسی سونی اکسپریا XZs پر از نکات جذاب و مایوس کننده بود. دوربین قدرتمند، سیستم عامل به روز، نمایشگر خوب، عمر باتری بالا و کیفیت ساخت بالا ار مهمترین ویژگی‌های مثبت به حساب می‌آیند. عدم استفاده از رزلوشن QHD در نمایشگر، استفاده از پردازنده Snapdragon 820 و طراحی قدیمی از مهمترین ویژگی‌های منفی می‌باشند. به همه موارد باید قیمت بالا را هم اضافه نمایید. قیمت گوشی سونی XZs حدود 700 دلار است که در ایران حدود 2.300.000 تومان عرضه خواهد شد. بررسی سونی اکسپریا XZs به ما نشان داد که سونی به جزئیات فراوانی توجه دارد ولی این جزئیات سخت افزاری بوده و مانند سامسونگ معطوف به موارد بصری و دیداری نمی‌گردد. در صورتی که سونی از طراحی تکراری خود دست بکشد خیل عظیم خریداران به سوی محصولاتش جذب خواهند شد. بررسی سونی اکسپریا XZs را چگونه دیدید؟ آیا این تلفن می‌تواند نیازهای شما را برطرف نماید؟ نظرات خود را با دوستانتان در میان بگذارید.

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.