بررسی اچ تی سی بولت ( HTC Bolt): طراحی بی‌نظیر، کمبودهای عجیب، عمر باتری ضعیف

دسته بندی : بررسی تخصصی , موبایل 538 بازدید چهارشنبه 13 بهمن 1395 نویسنده :
بررسی اچ تی سی بولت

حدود دو ماه پیش بود که HTC Bolt به صورت کاملا ناگهانی رونمایی شد. بررسی اچ تی سی بولت به ما می‌گوید که یک گام رو به جلو و چند گام به عقب برداشته شده است. با تِک میکس همراه باشید.

سال 2016 با رونمایی از HTC 10 برای این شرکت آغاز شد. هرچند شروعی طوفانی نبود ولی از بسیاری جهات مثبت ارزیابی می‌شد. اچ تی سی به بیش‌تر انتقادات و پیشنهادات پیرامون HTC One M9 گوش داده بود. برای کسانی که دنبال پرچمدار اندرویدی بودند ولی با گلکسی S7 Edge ارتباط برقرار نمی‌کردند HTC 10 گزینه‌ای ایده آل به حساب می‌آمد. اما برای پایان سال 2017 این شرکت تصمیم گرفت تا دستگاه دیگری برای پشتیبانی از سرویس دیتای فوق پرسرعت LTE Plus شرکت Sprint معرفی نماید. از آنجایی که سریع‌ترین انسان روی زمین یعنی دونده جامائیکایی، بولت نام دارد HTC هم برای اولین دستگاه مجهز به اینترنت فوق سریع، نام بولت را برگزید. در ادامه بررسی اچ تی سی بولت ( HTC Bolt) قصد داریم ببینیم که این دستگاه تا چه اندازه در تبادل داده‌ها سریع می باشد و چه نوآوری‌هایی با خود به همراه داشته است.

بررسی اچ تی سی بولت

 

نکات مثبت

بدنه ضد آب با گواهی IP57

عملکرد بسیار خوب دوربین

نمایشگر بی‌نقص

صدای بی‌نظیر Hi-Fi

 

نکات منفی

عمر باتری ناامید کننده

حذف جک 3.5 میلیمتری هدفون

نبود مبدل هدفون درون جعبه

شارژر درون جعبه با برند HTC نمی‌باشد

نرم افزارهای غیر ضروری بسیار زیاد

پردازنده قدیمی Snapdragon 810

بالا رفتن دمای بدنه به خصوص هنگام شارژ

سرعت شارژ پایین

 

جدول مشخصات

 

HTC Bolt
S-LCD 3

5.5 inches

1440 x 2560 pixels

534 ppi

نمایشگر
Qualcomm Snapdragon 810 MSM8994

Octa-core, 2000 MHz, ARM Cortex-A57 and ARM Cortex-A53, 64-bit

پردازنده اصلی
Adreno 430 پردازنده گرافیکی
3 GB رم
32 GB حافظه داخلی
microSD, microSDHC, microSDXC up to 2000 GB حافظه جانبی
16 megapixels

Dual LED

Optical image stabilization, Autofocus (Phase detection)

3840×2160 (4K) (30 fps), 1920×1080 (1080p HD), 1280×720 (720p HD) (120 fps)

دوربین اصلی
8 megapixels دوربین خودنگار
LTE-A Cat 9 (450/50 Mbit/s), HSDPA+ (4G) 42.2 Mbit/s, HSUPA 5.76 Mbit/s ارتباطات
Android (7.0), HTC Sense UI سیستم عامل
3200 mAh باتری
153.9 x 77.2 x 8.1 mm ابعاد
174 g وزن

 

طراحی

بررسی اچ تی سی بولت

اچ تی سی بولت از بسیاری جهات شبیه به HTC 10 طراحی شده است. بدنه تمام آلومینیومی یکی از موارد کاملا مشابه می‌باشد. حتی رنگ‌های قابل سفارش هم شبیه به HTC 10 انتخاب شده. این طراحی دوست داشتنی می‌باشد و هنوز کهنه نشده است. کیفت ساخت دستگاه فوق العاده بوده و حس بی‌نظیری را به کاربر منتقل می‌نماید. این دستگاه دارای بدنه‌ای یکدست و یکپارچه می‌باشد که مزیتی بزرگ به حساب می‌آید. دکمه پاور در مقایسه با دکمه های صدا از طراحی متفاوتی بهره می‌برد. این تغییر کوچک از خطاهای پی در پی جلوگیری به عمل می آورد.

بررسی اچ تی سی بولت

در مجموع دونکته در طراحی HTC Bolt با HTC 10 تفاوت دارد. بخش پشتی دستگاه برخلاف گذشته دیگر منحنی نیست و کاملا مسطح شده است. این تغییر اندکی از راحتی دستگاه کاسته است. بدنه کاملا مات و زبر شده که نگه داشتن آن در دست را راحت‌تر کرده است. احتمال لیز خوردن دستگاه به شدت کاهش یافته است. تغییر بزرگ بعدی مربوط می‌شود به اندازه نمایشگر از 5.2 به 5.5 اینچ افزایش یافته است.

بررسی اچ تی سی بولت

اچ تی سی بولت دارای گواهی IP57 بوده یعنی در برابر نفوذ آب مقاوم است. می‌تواند به مدت 30 دقیقه تا عمق یک متری در برابر نفوذ آب مقاومت نماید. البته مقاومت در برابر نفوذ آب جز گارانتی دستگاه ذکر نشده است. پس اگر دستگاه شما به دلیل نفوذ آب خراب شد به گارانتی مراجعه ننمایید.

بررسی اچ تی سی بولت

کلیدهای ناوبری زیر نمایشگر و اطراف دکمه خانه طراحی شده‌اند که به وسیله نور پس زمینه روشن می‌شوند. حسگر اثر انگشت با دکمه خانه تلفیق شده است. عملکرد این حسگر بسیار سریع و قابل اعتماد است حتی سریع‌تر از گلکسی S7! همانند آیفون 7 این دکمه هم سرجای خود ثابت است و حرکت فیزیکی ندارد. دکمه خانه از نوع خازنی انتخاب شده است.

 

 

نمایشگر

بررسی اچ تی سی بولت

نمایشگر 5.5 اینچی اچ تی سی بولت از نوع Super LCD 3 با رزولوشن QHD انتخاب شده است. این نمایشگر اندکی با HTC 10 تفاوت دارد. کنتراست رنگ‌ها بسیار عالی می‌باشد. دقت بازتولید رنگ‌ها بی‌نظیر است و هیچ گونه اغراقی دیده نمی‌شود. زاویه دید نمایشگر دیگر نکته مثبت آن به حساب می‌آید. ای کاش این نمایشگر روشن‌تر بود تا توانایی دفع نور خورشید را داشت. هنگامی از آن در محیط‌های باز یا زیر تابش نور خورشید استفاده می‌نماید اندکی دچار مشکل خواهید شد. نمایشگر HTC Bolt به وسیله لایه گوریلا گلس 5 محافظت می‌گردد. هنگام استفاده از نمایشگر متوجه می‌شوید که برخی مواقع با تشخیص لمس مشکل پیدا می کند. یعنی لمس کاربر را گم می‌کند. این ایراد با بروزرسانی رفع خواهد شد.

 

عملکرد

بررسی اچ تی سی بولت

هنگام بررسی اچ تی سی بولت از پردازنده آن شگفت زده گشتیم. زیرا از پردازنده Snapdragon 810 برای آن استفاده شده است. این پردازنده برای 2 سال پیش است و انبوهی از مشکلات در زمینه کنترل دما را به همراه دارد. انتخاب پردازنده‌های Snapdragon 820 و Snapdragon 821 بسیار بهتر می‌بود. ممکن است پرازنده‌های جدید با فناوری ارتباطی فوق سریع LTE Plus Sprint سازگار نشده باشند. مودم اچ تی سی بولت از نوع X10 LTE می‌باشد. عملکرد روزانه دستگاه بسیار روان و عالی بوده و مشکلی احساس نمی‌شود. نمره‌های کسب شده توسط دستگاه در آزمون سرعت و عملکرد چندان بالا نیست ولی ضعیف هم نمی‌باشد.

رم دستگاه 3 گیگابایت می‌باشد که از نظر ما کافی بوده و البته باید این نکته را ذکر کرد که HTC 10 به 4 گیگابایت رم مجهز شده است. البته قیمت دستگاه‌ها را هم باید در نظر گرفت. هنگام استفاده از بولت متوجه گرمای زیاد آن خواهید شد. اما این گرما آزاردهنده نیست. گرم شدن دستگاه در زمان شارژ شدن هم پا برجا می‌باشد. این ایراد مربوط می‌شود به ناتوانی Snapdragon 810 در دفع گرمای تولید شده.

 

سخت افزار

بررسی اچ تی سی بولت

در صورتی که ساکن ایالات متحده هستید باید این دستگاه را تحت اپراتور Sprint خریداری نمایید. شبکه LTE Plus از حامل‌های 3×20MHz برای افزایش سرعت دیتا بهره می‌برد. آزمایش‌های ما سرعتی کم تر از 20 مگابیت بر ثانیه در زمان‌های خلوت و در ساعات اوج مصرف سرعتی کمتر از 10 مگابیت برثانیه را ثبت کرده است. این اعداد اصلا تاثیر گذار نبوده و باعث ناامیدی می‌گردند. پوشش این فناوری هنوز سراسری نشده و تنها مناطق معدودی تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند. سمت چپ دستگاه درگاه سیم کارت نانو در کنار درگاه میکرو SD قرار گرفته است. در صورتی که حافظه داخلی 32 گیگابایتی دستگاه برای شما کم باشد به راحتی می‌توانید آن را گسترش دهید.

بررسی اچ تی سی بولت

متاسفانه پس از بررسی اچ تی سی بولت متوجه شدیم که این دستگاه از فناوری برتر BoomSound محروم مانده است. اما نگران نباشید حتی در  بدترین حالت هم کیفیت صدا از گلکسی S7 بهتر است. در بالاترین حجم صدا هم اعوجاج و نویز کمتری نسبت به سایر رقبا دارید. به دنبال اپل اینبار HTC تصمیم گرفته تا جک 3.5 میلی متری هدفون را حذف نماید. باید از USB-C برای اتصال هدفون بهره ببرید.

بررسی اچ تی سی بولت

چیپ قدرتمند 24-bit DAC باعث شده تا کیفیت صدا بسیار بهتر و قدرتمند شود. شما به وسیله BoomSound Adaptive Audio می توانید صدای خروجی را به دلخواه خود تنظیم نمایید. استفاده از هدفون‌های HTC تجربه‌ای بی ‌ظیر را برای شما فراهم می‌آورند. این هدفون‌ها شرایط محیط و ساختار گوش شما را بررسی نموده و با انتقال داده ها به نرم افزار می‌توانند بهترین صدای ممکن را برای شما پدید آورند. در واقع صدایی مختص گوش شما تولید می‌گردد.

بررسی اچ تی سی بولت

متاسفانه مبدل جک 3.5 میلیتری هدفون به USB-C وجود ندارد.

 

دوربین

بررسی اچ تی سی بولت

دوربین اصلی اچ تی سی بولت 16 مگاپیکسل بوده و گشودگی دیافراگم آن f/2.0 می‌باشد. این دوربین به OIS تجهیز شده است. هنگام بررسی اچ تی سی بولت متوجه شدیم که کیفیت این دوربین مشابه HTC 10 می‌باشد. کیفیت دوربین بسیار خوب بوده ولی بهترین نیست. تصاویر ثبت شده کاملا شفاف بوده و بازتولید و طیف رنگ‌ها بسیار دقیق ارزیابی می‌شوند. رنگ‌ها اغراق شده نیستند. در صورتی که نور کافی باشد کیفیت تصاویر خیره کننده خواهد بود. در صورت دقت زیاد متوجه خواهید شد که تصاویر در کناره‌ها اندکی مات هستند ولی این ایراد به هیچ وجه به چشم نمی‌آید.  در شرایط کم نور هم کیفیت تصاویر قابل قبول است ولی می‌توانید اندکی پیکسل مشاهده نمایید. به دلیل فعال شدن قابلیت کاهش نویز، تصاویر نرم‌تر از حالت عادی نمایش داده می‌شوند.

دوربین خودنگار 8 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.4 می‌باشد.جزئیات و کیفیت این دوربین بسیار خوب ارزیابی می‌گردد. اچ تی سی مانند بسیاری از شرکت‌ها این دوربین را بی‌اهمیت در نظر نگرفته است.

بررسی اچ تی سی بولت

دوربین اصلی HTC Bolt می‌تواند ویدئوهایی با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه را ضبط نماید. متاسفانه فیلم برداری با نهایت کیفیت تا 6 دقیقه محدود شده است. در صورتی ک بخواهید به صورت نامحدود فیلم برداری نمایید باید کیفیت را کاهش دهید. به وسیله دوربین اصلی می‌توانید به گزینه‌هایی مانند HDR, Panorama, Pro, و Hyperlapse دسترسی پیدا کنید.

 

نرم افزار

بررسی اچ تی سی بولت

HTC Bolt از اندروید 7 در کنار ربط کاربری اختصاصی Sense UI بهره می‌برد. این رابط کاربری علاوه بر ویژگی‌های گوناگون و منحصر به فرد قابلیت تغییر تم را هم دارا می‌باشد. تجربه استفاده از این رابط کاربری بسیار لذت بخش است. تغییرات در این رابط کاربری به اندازه‌ای بزرگ است که تشخیص اندرویدی بودن آن دشوار خواهد بود. خوشبختانه HTC از اندروید 7.0 بهره برده است.

 

باتری

بررسی اچ تی سی بولت

بررسی اچ تی سی بولت نکات جالبی با خود به همراه داشت. درکنار بزرگ شدن اندازه نمایشگر ظرفیت باتری افزایشی جزئی یافته است! باتری اچ تی سی بولت تنها 3200mAh می‌باشد. نتایج به دست آمده از آزمون‌ها کاملا دلسرد کننده بود و نتایج خوبی به همراه نداشت. در صورتی که نمایشگر شما تنها 2 ساعت و 40 دقیقه روشن بماند می‌تواند یک روز در کنار شما باشد! این نتیجه نگران کننده است.

بررسی اچ تی سی بولت بررسی اچ تی سی بولت

احتمال می‌دادیم به دلیل ارتباط با شبکه فوق سریع Sprint، مصرف باتری بالا رفته ولی متوجه شدیم در بهترین شرایط هم این دستگاه تنها یک روز کاری در کنار شما خواهد بود. این دستگاه از Quick Charge 2.0 پشتیبانی می‌کند. اما براساس آزمایش‌های ما در حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا شارژ دستگاه به 25 درصد برسد. مدت زمان شارژ دستگاه بسیار طولانی بوده و در طولانی مدت آزار دهنده می‌باشد. ممکن است طی بروزرسانی های آتی این ایرادات رفع شوند.

 

کلام پایانی

بررسی اچ تی سی بولت

قیمت گوشی HTC Bolt حدود 600 دلار تعیین شده است. گرچه ارزان نیست ولی جز گوشی‌های خیلی گران هم به حساب نمی‌آید. کیفیت دوربین، نمایشگر، بدنه و ساخت بسیار خوب بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. قیمت اچ تی بولت تردیدهای زیادی را ایجاد می‌نماید. زیرا در این بازه رقبای پر تعدادی حضور دارند. مصرف باتری زیاد یکی از مشکلات این دستگاه دوست داشتنی است. پردازنده همیشه داغ Snapdragon 810 هم می‌تواند عاملی منفی و بازدارنده دیگری در انتخاب شود. کیفت صدای عالی و هدفون‌های هوشمند برای علاقه مندان به موسیقی بسیار مفید و لذت بخش خواهد بود. در صورتی که خواهان خرید این محصول در ایران هستید توصیه می‌کنیم که HTC 10 را انتخاب نمایید زیرا فناوری ارتباطی این دستگاه در ایران وجود ندارد پس دلیل قانع کننده دیگری برای خرید آن وجود نخواهد داشت. قیمت این محصول در بدو ورود بالا خواهد بود و شما با قیمتی مشابه یا حتی کمتر می‌توانید محصولی بهتر را خریداری نمایید.

 

[review]

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.