دلیل انفجار گلکسی نوت 7 از سوی سامسونگ اعلام شد: اتصال کوتاه در الکترودهای باتری

دسته بندی : اندروید , تلفن همراه , ویژه 568 بازدید دوشنبه 4 بهمن 1395 نویسنده :
دلیل انفجار گلکسی نوت 7

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و شایعات فراوان سرانجام سامسونگ از دلیل انفجار گلکسی نوت 7 پرده برداری کرد. این خطای کوچک 5.3 میلیارد دلار زیان به بار آورد. با تِک میکس همراه شوید.

طی سال 2016 میلادی سامسونگ دوبار اقدام به فراخوان گلکسی نوت 7 نمود. انفجارها در حدی گسترده بودند که سامسونگ نتوانست حتی برای چند روز آن‌ها را کتمان نماید.حدود 3 ماه طول کشید تا سامسونگ نظر و گزارش نهایی خود را پیرامون دلیل انفجار گلکسی نوت 7 اعلام نماید. پس از عذر خواهی فراوان، این شرکت از روند انجام آزمایش‌ها برای ما پرده برداشت. نتیجه نهایی این گزارش با ادعاهای قبلی رسانه‌هایی مانند Bloomberg چندان متفاوت نبود.

دلیل انفجار گلکسی نوت 7

سامسونگ در این مدت آزمایش‌های دقیقی بر روی 200 هزار دستگاه انجام داده است. تمرکز این آزمایش‌ها بر روی وضعیت غیر عادی در مواردی همچون بدنه ضد آب، شارژ سریع، شارژ بیسیم، اسکنر عنبیه چشم، نرم افزار و USB-C بوده است. هیچ کدام از این آزمایش‌ها حاوی نکته منفی نبود و همگی به خوبی انجام شدند. پس از این به فرآیند تولید ورود کردند و آن را به دقت مورد بررسی قرار دادند. در این مسیر از شرکت‌های دیگری مانند UL, Exponent و TUV Rheinland AG کمک خواستند.

دلیل انفجار گلکسی نوت 7

اما نتیجه این بررسی‌ها چه بود؟ در اینجا دو بحث وجود داشت: تلفن‌های اولیه و تلفن هایی که جایگزین شدند. در باتری‌های سری اول جریان الکتریکی در گوشه بالایی مشاهده شد. به طور دقیق گوشه بالا و راست باتری حالتی غیر عادی داشت. به طور معمول الکترودهای مثبت و منفی باتری به وسیله یک لایه محافظ از یکدیگر جدا می‌شوند. این لایه محافظ دچار آسیب شده و الکترودها به یکدیگر متصل شده‌اند. این اتفاق باعث وقوع اتصال کوتاه می‌شود. این ایراد یکی از علل انفجار می‌باشد.

اما در سری دوم باتری‌ها که درون تلفن‌های جایگزین قرار گرفتند داستان به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. میله‌های بالایی باتری در اثر جوشکاری توسط فناوری اولتراسونیک و اتصال به بخش مثبت، شکلی غیر عادی به خود گرفتند. این تغییر جزئی باعث شده تا لایه‌های عایق جدا کننده میله‌های بالا از بین رفته و الکترودهای مثبت و منفی به طور مستقیم به یکدیگر متصل شوند. مواردی یافت شد که نوار عایق خود را از دست داده بودند!

دلیل انفجار گلکسی نوت 7

 

 

دستگاه‌هایی که مورد آزمایش‌های پیاپی قرار گرفتند همگی از یک ناحیه دچار مشکل شدند. شرکت UL هم صحت آزمایش‌ها را تایید نمود. این شرکت هم بیان نمود که ریشه مشکلات را در بخش بالایی و راست باتری یافته است. عایق جداکننده بسیار نازک بوده که باعث بروز مشکلات اساسی شده است.

سرانجام معمای انفجار گلکسی نوت 7 فاش شد. امیدواریم که سامسونگ و دیگر شرکت‌های بزرگ از این داستان پند گرفته و جان و مال مردم را به خطر نیندازند. هرچند دلیل انفجار گلکسی نوت 7 بسیار ساده و سهل انگارانه بوده ولی درس‌های مهمی برای سامسونگ داشته است. هم اکنون تعداد محدودی از تلفن‌های Galaxy Note 7 به کار ادامه می‌دهند و این امکان وجود دارد که به زودی شاهد انفجار آن‌ها باشیم.

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.