تاچ بار مک بوکِ اپل در واقع یک مینی اپل واچ است!؟

دسته بندی : iOS , News , مک , ویژه 326 بازدید شنبه 8 آبان 1395 نویسنده :
تاچ بار در مک بوک پرو جدید

اپل روز پنجشنبه علاوه بر مک بوک پرو جدید خود از تاچ بار (Touch Bar) نیز پرده برداشت. زمانی که اپل مشغول اثبات توانایی خود در تغییر ناگهانی کلید های فانکشن (function) یا مزین کردن آن صفحه نمایش با شکلک های رنگارنگ بود، هیچ صحبتی از اینکه تاچ بار واقعاً از چه چیزی قدرت می گیرد به میان نیاورد. برنامه نویس و توسعه دهنده ایرلندی «استیون تروغتون-اسمیت» کشف کرده است که تاچ بار (Touch Bar) در واقع یک مینی اپل واچ (Apple Watch) است. در ادامه با تک میکس همراه باشید

شکلک ها در تاچ بار مک بوک پرو

شکلک ها روی تاچ بار مک بوک پرو

تروغتون-اسمیت در مصاحبه ای با وبسایت The Verge توضیح می‌دهد که « با کنار هم گذاشتن قطعات پازل می توان به این نتیجه رسید که تراشه T1 در مک بوک پرو جدید، نوع دیگری از سیستم روی یک تراشه (SOC) استفاده شده در اپل واچ است» او همچنین به ورج گفت « اجرای watchOS (سیستم عامل اپل واچ) روی T1 به مک اجازه می دهد تا از تمرکز اپل روی امنیت تعبیه شده در IOS سود ببرد همانطور که گیت های منطقی T1 به سنسور تاچ آیدی (Touch ID) دسترسی می دهند و بر اساس شواهد این امکان در دوربین جلو مک پرو جدید نیز وجود دارد»

اپل، واچ او اس (watchOS) را برای قدرت بخشیدن به تاچ بار انتخاب کرده است، اما این لزوماً به این معنا نیست که شروع به مشاهده اپلیکیشن های اپل واچ در بالای کیبورد مک بوک خواهیم کرد. تاچ بار، دارای 25مگابایت RAMdisk است که به منظور بوت (Boot) و کنترل سخت افزار استفاده می شود، بنابراین از نسخه کامل واچ او اس که برای اجرای اپلیکیش های اپل واچ و رابط کاربری کامل (Full UI) ضروری است استفاده نمی کند. اپل توسعه دهندگان را با API خود مجهز کرده است تا اپلیکیشن هایی ایجاد کنند که با تاچ بار در تعامل باشند و برخی از نام های بزرگ نیز هم اینک این امکان را در اپلیکیشن های خود فراهم کرده اند. «راهی وجود ندارد تا چندین اپ(برنامه) به طور همزمان روی بار اجرا شوند»، این را تروغتون-اسمیت توضیح داد. پس برنامه ها قادر به اعلان اطلاعیه(نوتیفیکیشن) یا کنترل تاچ بار در پس زمینه نخواهند بود.

قابلیت های تاچ بار در برخی اپلیکیشن ها

قابلیت های تاچ بار در برخی اپلیکیشن ها

آنچه که واقعاً درباره مک بوک پرو یی که یک مینی اپل واچ را اجرا می کند جالب است، امکانات آینده آن است. اپل تنها یک کامپیوتر نهفته IOS با یک صفحه نمایش لمسی به خانواده مک بوک اضافه کرده است، چنانکه در های جدیدی را به سوی تجربیات آینده باز می کند.این برنامه نویس می گوید:

تاچ بار، شاید امروز در قابلیت ها شبیه یک اپل واچ باشد، اما پتانسیل بالایی برای رشد دارد

«تاچ بار، از لحاظ تئوری و روی کاغذ می تواند در حالی که سایر قسمت های ماشین خاموش هستند اجرا شود. بنابراین شما می توانید تمام مزایای یک دستگاه IOS همچون مصرف بهینه انرژی و امنیت را دریافت کنید، بدون آنکه نیاز باشد تا به پردازنده دسکتاپ ARM جابجا شوید.»

این می تواند به این معنا باشد که اپل می تواند امکانات واقعی IOS، اپلیکیشن ها و قابلیت های لمسی را بدون وجود صفحه نمایشی واقعی به  مک بیاورد. تروغتون-اسمیت می اندیشد که: «شاید روزی، بتواند از پردازنده کلاس بالاتری چون چیپ های سری A استفاده کند. و به macOS اجازه دهد تا اپلیکیشن ها و اکستنشن های IOS را اجرا کند، برای مثال اپلیکیشن iMessage، مدیریت نوتیفیکیشن ها، وظایف سیستمی و شبکه در طول Sleep و بدون روشن شدن پردازنده x86.» این احتمالات تجربه تاچ بار اپل را بسیار جالب تر می کند و می تواند آن را بیشتر شبیه تلاش ناموفق مایکروسافت در عمومی سازی قابلیت Windows SideShow (ساید شو) کند، قابلیتی برای توسعه دهندگان به منظور بست دادن اپلیکیشن ها و نوتیفیکیشن ها به صفحه نمایشی کوچک روی لپ تاپ ها و در حالی که خاموش هستند.

نظر شما در خصوص تاچ بار مک بوک پرو اپل چیست؟ و چه چیزی آن را از تلاش مشابه سایر کمپانی ها متمایز می کند؟

منبع: TheVerge

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.