بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

دسته بندی : بررسی تخصصی , موبایل 689 بازدید جمعه 30 مهر 1395 نویسنده :
بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال

پیکسل همان چیزی است که سال‌ها از گوگل انتظار داشتیم. برای آشنایی بیشتر، بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL) را خواهیم داشت. با تِک میکس همراه شوید.

گوگل پس از سال‌ها اتکا به سازندگان دیگر، بالاخره امسال عزم خود را جزم کرد و تلفن‌هایی به معنای واقعی گوگلی را به بازار عرضه کرد. این تلفن‌ها تمام المان‌های ضروری یک پرچمدار را در خود جای داده‌اند. طراحی جذاب، سرعت خیره کننده و ویژگی‌های منحصر به فرد گوگل که در هیچ تلفن اندرویدی دیگری یافت نمی‌شوند. گوگل پیکسل توانسته به معنای واقعی، همراه شما در یک روز پر فشار کاری باشد. مصرف بهینه باتری باعث شده تا بتوان یک روز کاری از آن بدون دلهره و نگرانی استفاده کرد. قیمت گران و نداشتن بدنه‌ای ضد آب جز موارد ناخوشانید در رابطه با این تلفن‌های جذاب می‌باشند.

 

نکات مثبت

سرعت بسیار بالا

آخرین نسخه اندروید و بروزرسانی‌های پی در پی

کیفیت ساخت عالی

دوربین سریع و بی‌نظیر

 

نکات منفی

نداشتن بدنه ضد آب

قیمت بسیار بالا

شیشه پشت، مستعد خراش برداشتن است

 

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال

 

براساس شایعات مطرح شده و البته شواهد موجود، این تلفن‌ها برای رویارویی مستقیم با آیفون به بازار عرضه شده‌اند. گوگل برای رسیدن به این مرحله، انواع و اقسام نکسوس را به بازار عرضه کرده که برخی از آن‌ها موفق و برخی دیگر بسیار ناموفق بودند. آخرین تلفن از خانواده نکسوس که همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد: “نکسوس 6P” ساخت هواوی می‌باشد. اما بالاخره زمان تغییر استراتژی فرارسید. Google Pixel و Google Pixel XL حاصل تغییر استراتژی گوگل بودند. تلفن‌هایی که دارای برچسب ساخته شده بوسیله گوگل یا “by Google” می‌باشند. رابط کاربری اختصاصی گوگل که اندکی با اندروید خام تفاوت دارد و ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری را با خود به همراه خواهد داشت. ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور گوگل تبدیل به رقیبی قدرتمند برای سایر سازندگان تلفن‌های اندرویدی شود. در ادامه با بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL) در خواهیم یافت که گوگل در این مدت چه کرده است.

 

سخت افزار

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال

ممکن است بگویید که طی چند ماه گذشته با تلفن‌هایی مستطیلی و یکسان رو به رو بوده‌ایم. طراحی این یکی هم کسل کننده است. ولی به این نکته توجه نمایید که قرار دادن صفحه نمایشی 5 تا 6 اینچی درون قابی فلزی به هیچ عنوان آسان نبوده و دست طراحان را برای طراحی جسورانه باز نمی‌گذارد. گوگل با توجه به 6 سال تولید نکسوس و تجربه‌های ارزنده آن دوران توانسته به این طراحی دست پیدا کند. در مجموع می‌توان گفت برای گام اول آزمایشگاه طراحی گوگل تصمیم گرفته تا اقدامی ریسکی نکند و طراحی عامه پسند و محافظه کارانه‌ای را ارائه نماید. در این راه از نقش HTC که توانسته بدنه‌ای تمام فلزی با انحناهایی ماهرانه را بسازد غافل نباشید. کناره تلفن به گونه‌ای طراحی شده که امکان لیز خوردن از دست را به حداقل می‌رساند. انحنای بخش فلزی تا شیشه نمایشگر ادامه پیدا کرده است. پشت دستگاه مسطح طراحی شده است. به شکلی بسیار نامحسوس بخش بالایی  دستگاه حالتی گوه شکل به خود گرفته که این امر به دلیل استفاده از شیشه در پشت دستگاه می‌باشد. هر چه به سمت پایین دستگاه حرکت می‌کنیم از ضخامت آن کاسته می‌شود. برای کاهش وزن و ضخامت، طراحان کار بسیار دشواری را انجام داده‌اند. وزن هر دو دستگاه سبک بوده و تعادل وزنی به خوبی رعایت شده است.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال

در این بررسی تلفنی با رنگ Quite Black در اختیار ما بود. با وجود اینکه نام آن یادآور مشکی یکدست می‌باشد ولی هنگامی که در معرض تابش نور قرار می‌گیرد می توان مشاهده کرد که اندکی به خاکستری متمایل می‌شود. در صورتی که به دنبال رنگی خاص و جذاب می‌گردید و دوست دارید حس ناب فلز را تجربه نمایید بهتر است رنگ Very Silver را انتخاب نمایید. در این رنگ از آلومینیوم برس خورده به همراه بخش‌هایی و رگه‌هایی سفید رنگ استفاده شده که هماهنگی بی‌نظیری را پدید آورده‌اند. رنگ دیگر این مجموعه Really Blue می‌باشد که بسیار مبتکرانه بوده و رقیبی در بازار ندارد و کاملا بسته به سلیقه شما دارد.

هر چند در مورد شباهت‌های طراحی آن به آیفون اندکی اغراق شده است ولی می‌توان شباهت‌هایی هرچند اندک را یافت. فراموش نکنید که خود اپل هم وامدار طراحی HTC One m7 در محصولاتش می‌باشد! بیشترین شباهت به آیفون در بخش جلویی و شیشه 2.5D و همچنین انحنای کناره‌ها مشاهده می‌گردد. اگر بخواهیم گوگل پیکسل را با تلفن‌های اندرویدی مقایسه نماییم باید بگوییم اندکی از روح سه تلفن HTC 10  و  HTC One X9 و Nexus 6P در آن دمیده شده است. هنگامی که پیکسل را در دست می‌گیرید متوجه خواهید شد که هیچ شباهتی به آیفون ندارد و حسی کاملا متفاوت را به شما منتقل می‌سازد.

اگر فرض کنیم که بدنه از سه بخش ساخته شده است، شیشه پشت دستگاه همان بخش سوم ماجرا می‌باشد. استفاده از شیشه در نمای جلویی دستگاه ممکن است دلایلی مهندسی از جمله افزایش آنتن دهی داشته باشد. این انتخاب باعث شده تا در نمای پشتی کاملا منحصر به فرد باشد ولی از نظر زیبایی دارای رقبای زیباتری در بازار می‌باشد. جنس شیشه به کار رفته مانند شیشه درون پنجره‌ها  می‌باشد! به همین دلیل به راحتی هر چه تمام‌تر خش بر می‌دارد. در مدت کوتاهی که گوگل پیکسل XL در اختیار ما بود 2 الی 3 خش بر روی شیشه آن نقش بست. باید این نکته را متذکر شویم که در این مدت کاملا مراقب دستگاه بودیم و هیچ کوتاهی در نگهداری آن نداشتیم. اگر نگران این موضوع هستید بهتر است رنگ نقره‌ای را برای خود انتخاب نمایید زیرا خط و خش در آن به سختی دیده می‌شود. در مرکز شیشه پشتی، حسگر اثر انگشن جانمایی شده است. این حسگر سریع، دقیق و مقاوم در برابر خط و خش می‌باشد. البته این مورد آخر نسبت به تلفن‌های دیگر بیان شد. اگر تلفن را درون جیب خود قرار دهید به سختی امکان دارد حسگر اثر انگشت آسیب ببیند. درون این محفظه شیشه‌ای آنتن NFC هم جاساز شده است. شما می‌توانید به وسیله  Android Pay کلیه پرداخت‌های بانکی خود را انجام دهید. این موضوع بسیار کاربردی خواهد بود به شرط آن که بتوانید دستگاه‌های بانکی سازگار با آن را پیدا کنید.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

می رسیم به درگاه‌ها و کلیدها که مانند HTC 10 جانمایی شده‌اند. کلید پاور، بخش بالایی سمت راست و کمی پایین‌تر از آن هم دکمه‌های صدا قرار گرفته است. درگاه سیم کارت نانو در سمت چپ تعبیه شده است. درگاه USB-C در قسمت پایینی و جک هدفون 3.5 میلی متری هم در بخش بالایی تلفن قرار گرفته است. بخش زیرین تلفن علاوه بر درگاه USB-C دو سری شکاف هم در خود جای داده است. تنها یک سری از این شکاف‌ها دارای بلندگو می‌باشد. درست فهمیدید گوگل پیکسل از یک بلندگوی مونو بهره می‌برد. در صداهای بلند هم کیفیت و وضوح صدا همچنان خوب ارزیابی می‌شود. تنها در بالاترین حد صدا می‌توانید اندکی خش خش احساس کنید که طبیعی بوده و بیشتر بلندگوها این مشکل را دارا می‌باشند.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

نمایشگر Google pixel و Google Pixel XL از نوع AMOLED می‌باشد که کیفیت خارق العاده‌ای را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. گوگل پیکسل دارای نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن FHD و تراکم پیکسلی 440ppi می‌باشد. در حالی که برادر بزرگ‌تر آن یعنی گوگل پیکسل ایکس ال از یک نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن QHD و تراکم پیکسلی 534ppi بهره می‌برد. نمایشگر پیکسل ایکس ال دارای اندازه و رزولوشنی مشابه با نکسوس 6P بوده ولی توجه داشته باشید که این شباهت تنها به این موارد محدود خواهد شد و شباهت دیگری مخصوصا در زمینه روشنایی وجود ندارد. نمایشگرهای به کار رفته در تلفن‌های پیکسل، بزرگترین گام رو به جلو در محصولات گوگل تلقی می‌گردند. کیفیت و رنگ بندی بسیار شبیه به محصولات سامسونگ بوده و در فضاهای باز هم از نظر روشنایی به هیچ عنوان خوانایی نمایشگر کاهش پیدا نمی‌کند.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

گوگل ضیافت خود را با بروزترین سخت افزار موجود در بازار تکمیل کرده است. پردازنده اسنپدراگون 821 که نمونه اصلاح شده 820 است به عنوان قلب تپنده پیکسل در هر دو مدل فعالیت می‌کند. 4 گیگابایت رم برای عملکرد هر چه بهتر در نظر گرفته شده است. متاسفانه این تلفن‌ها از حافظه جانبی برخوردار نیستند. شما باید با توجه به نیاز خود بین دو نوع 32 و 128 گیگابایتی، یکی را انتخاب نمایید. تفاوت قیمت بین این دو حافظه، 100 دلار ناقابل می‌باشد. نمونه‌ای که ما در اختیار داشتیم 32 گیگابایتی بوده که پس از یک هفته استفاده تنها 16 گیگابایت فضای آزاد برای ما باقی مانده بود.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

به دلیل موفقیت چشم‌گیر دوربین نکسوس 6P، گوگل تصمیم گرفت تا باز هم در پیکسل از دوربین تکی استفاده کند. یکی از برتری‌های این تلفن ها نسبت به سایر رقبا در هم‌سطح بودن دوربین با بدنه می‌باشد. مانند گلکسی S7 یا آیفون 7 هیچ گونه برآمدگی در پشت تلفن مشاهده نمی‌شود. اگر بخواهیم به توضیحات در رابطه با طراحی و سخت افزار پایان دهیم باید این گونه بگوییم که در نهایت انتخاب بین نمایشگر 5 اینچی یا 5.7 اینچی به خود شما و نیازهای شما بستگی دارد. باید توجه داشت که با افزایش محتواهای چند رسانه ای، رفته رفته استفاده از نمایشگرهای بزرگتر، جذاب‌تر از قبل شده است.

 

نرم افزار

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

در مجموعه تلفن‌های نکسوس، گوگل فقط کنترل کاملی بر نرم افزار داشت اما حالا توانسته حیطه کاری خود افزایش دهد و سخت افزار را هم مطابق میل خود طراحی و اجرا نماید. سیستم عامل تلفن‌های پیکسل، اندروید 7.1 نوقا می‌باشد. این نسخه از اندروید تا ماه دسامبر محدود به تلفن‌های پیکسل خواهد بود و پس از آن برای سایر دستگاه ها عرضه خواهد شد. اندروید 7.1 اولین بروزرسانی برای اندروید نوقا به شمار می‌رود. ویژگی‌هایی جدید مانند night light برای کاهش نور آبی نمایشگر هنگام شب و گزینه‌های میانبر برنامه‌ها از طریق فشار طولانی در صفحه اصلی با این نسخه ارائه شده است. ویژگی میانبر عملکردی شبیه به لمس 3 بعدی در iOS دارد. ویژگی دیگری که اضافه شده باعث افزایش اطلاعات موجود پیرامون تصویر پس زمینه می‌شود. این امکان را فراهم می‌نماید تا توسعه دهندگان و هنرمندان بتوانند اطلاعات بیشتری از تصویر پس زمینه را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

تعدادی از ویژگی‌های بسیار پر کاربرد هم همراه با اندروید 7.0 ارائه شد که ذکر آن‌ها خالی از لطف نیست. تقسیم نمایشگر به دو بخش برای اجرای همزمان دو نرم افزار، اعلانات دسته‌بندی شده، بهبود قابلیت doze on the go برای کاهش مصرف باتری، کاهش مصرف داده از جمله مهم‌ترین دستاوردهای اندروید 7.0 به حساب می‌آیند. گوگل برای تلفن‌های جدید خود سنگ تمام گذاشته و رابط کاربری اختصاصی خود را توسعه داده است. از آن جایی که این رابط فقط مخصوص تلفن‌های پیکسل می‌باشد می‌توان به آن لقب Pixel experience داد. اگر فکر می‌کنید که رابط کاربری جدید گوگل شبیه به رابط کاربری تلفن‌های نکسوس علی‌الخصوص نکسوس 6P است سخت در اشتباه هستید. آیکون‌های جدید، صفحه اصلی متفاوت، نرم افزارها و خدمات متنوع‌تر از جمله تفاوت‌های بنیادین پیکسل با نکسوس می‌باشد.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

مهمترین بخش در رابط کاربری جدید گوگل، Google Assistant می‌باشد. این دستیار صوتی جدید، در تعامل کامل با نرم افزار پیام رسان Allo بوده و به تمام اطلاعات حساب کاربری گوگل شما دسترسی خواهد داشت. “گوگل شخصی” بهترین واژه برای توصیف آن می‌باشد. با توجه به این که هنوز در نسخه 1.0 به سر می‌برد ولی باهوش بوده و می‌تواند هنگام نوشتن یک متن پیش بینی و شما را به خوبی یاری کند. هر از گاهی شما را سر خورده خواهد کرد برای مثال زمانی که به دستیار می‌گویید فلان آلبوم یا فلان آهنگ را پخش کن! یا مثلا بگویید چقدر طول می‌کشد تا به فلان جا برسیم. هنگامی که نمی‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد به سرعت از لینک سایت‌های گوناگون و جستجوی گوگل بهره می‌برد و خود را به زحمت نمی‌اندازد تا مانند یک دستیار به شما جواب دهد. پس می‌توان گفت هنوز آنچنان که باید باهوش نیست.

این دستیار نه چندان هوشمند نمی‌تواند قضاوت کند که در حال حاضر چه کار و چه روشی برای شما مناسب‌تر است. برای مثال وقتی کاری ساده مانند باز کردن ایمیل یا نقشه را می‌خواهید و نمی‌تواند آن را انجام دهد با پیغام This came back from a search رو به رو خواهید شد و پس از آن لینک سایت‌های گوناگون برای شما نمایش داده می‌شود. در صورتی که بخواهید از ایمیل محل کار خود بهره ببرید سرخورده خواهید شد زیرا Google Assistant تنها با ایمیل شخصی سازگار و با آن گره خورده است.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

سرعت و توانایی تشخیص صدای دستیار گوگل، شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. طی یک هفته استفاده از گوگل پیکسل XL تنها یک بار حرف ما را نفهمید. دستیار گوگل همیشه آماده پاسخگویی به شما خواهد بود. تنها کافیست دکمه خانه را اندکی نگه دارید. قابلیت قدیمی گوگل به نام Screen Search بسیار سریع‌تر و بهتر از گذشته شده است. با اینکه اطلاعات و هوش Google Assistant آنچنان که انتظار می‌رفت خوب نیست ولی امید است که روز به روز بهتر و تکمیل‌تر گردد.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

سرعت یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فاکتورهای پیکسل می‌باشد. به مدد استفاده از آخرین پردازنده کوالکام در کسری از ثانیه تمام اشارات شما بر روی نمایشگر، پاسخ داده می‌شوند. می‌توان گفت تلفن پرواز می‌کند! حتی می‌توان گفت در برخی امور از آیفون هم سریع‌تر عمل می‌کند. به جرأت می توان گفت تاکنون تلفنی اندرویدی با این سرعت وجود نداشته است.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

تغییرات صورت گرفته در رابط کاربری در جهت بهبود امکانات و اضافه نمودن ویژگی‌های کاربردی بوده است. رابط کاربری Pixel UI شاهد بیشترین تغییرات از زمان معرفی زبان طراحی Material Design بوده است. صفحه اصلی برخلاف گذشته شاهد نوار جستجوی سنتی گوگل نیست. دیگر شاهد دکمه‌ای برای ورود به بخش برنامه‌ها نیستیم. برای یافتن برنامه مورد نظر خود باید در صفحه اصلی به طرف بالا سوایپ کنیم تا همه نرم افزارها را مشاهده نماییم. آیکون نرم افزارها برای زیبایی بیشتر، کوچک‌تر از قبل شده‌اند. ویجت هواشناسی جدیدی بالای صفحه اصلی جا خوش کرده است. تمام تغییرات بسیار جزئی و زیرکانه بوده به گونه‌ای که نمی‌توان گفت فرسنگ ها با رابط کاربری Google Now Launcher متفاوت است. تغییر بزرگ دیگر مربوط می‌شود به دکمه‌های نرم افزاری که هم اکنون بسیار متفاوت‌تر از گذشته شده‌اند.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

 

زشت‌تر یا زیباتر هم اکنون آیکون نرم افزارهای گوگل و حتی برخی نرم افزارهای شخص ثالث، گرد شده است. پشتیبانی از آیکون‌های گرد در اندروید 7.1 وجود دارد. این تغییر در نگاه اول خوشایند می‌باشد و امید است تا سازندگان نرم افزارها هم با گوگل در این مسیر همراه شوند. برای مثال آیکون Gmail تغییر کرده و پاکت نامه در مرکز یک دایره قرار گرفته یا آیکون نقشه به صورت یکپارچه از نمای نقشه ساخته شده است. همچنان راه طولانی باقی مانده تا همه آیکون‌ها کاملا یکپارچه شوند برای مثال هنگامی که فهرست نرم افزارها نگاه می‌کنید با انواع شکل‌های گوناگون روبه‌رو خواهید شد. راهی که سامسونگ در تاچ ویز در پیش گرفته بسیار منطقی و گیراتر می‌باشد یعنی قرار دادن تمام آیکون‌ها درون چارچوب خاص سامسونگ.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

قابلیت بسیار جالب دیگر که با بهره بردن از حسگر اثر انگشت به تلفن اضافه شده است “Moves” می‌باشد. شما با کشیدن انگشت خود از بالا به پایین بر روی حسگر اثر انگشت می‌تواند نوار اعلانات را باز نمایید. با دوبار فشردن دکمه پاور می‌توان نرم افزار دوربین را باز کرد. این ویژگی از سامسونگ قرض گرفته شده است. با پیچ و تاب دادن دستگاه می‌توان بین دوربین خودنگار و اصلی تغییر وضعیت داد. قابلیت پس زمینه زنده که گوگل برای اولین بار در سال 2010 از آن رونمایی کرد و طی سال‌های اخیر فراموش شده بود را دوباره به روز کرده و جلایی تازه به آن بخشیده است. شما می‌توانید به صورت روزانه از تصاویری گوناگون، متنوع و در دسته بندی های مختلف بهره ببرید. بدین ترتیب هر روز شاهد تازه تصاویری جدید و جذاب خواهید بود.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

 

تلفن‌های نکسوس اندروید خالص بودند اما حالا با تلفن‌هایی روبه‌رو هستیم که گوگل خالص می‌باشند. این تغییر بسیار مثبت ارزیابی می‌گردد. بعد از این تلفن‌های پیکسل پادشاه برزرسانی در دنیای اندروید خواهند بود و بهترین در زمینه نرم افزاری در دنیای اندروید می‌باشند.

 

دوربین

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

حدود 2 سال است گوگل به دوربین تلفن‌هایش اهمیت می‌دهد. در واقع گرفتار بازی کیفیت دوربین‌ها شده است. تلفن‌های پیکسل هم از این قاعده مستثنی نبوده و به مجموعه‌ی قدرتمندی تجهیز شده‌اند. دوربین اصلی آن‌ها 12 مگاپیکسل همراه فلش LED دوگانه، فوکوس خودکار لیزری، لنز با گشودگی f/2.0 و پیکسل های 1.55 میکرونی می‌باشد. بسیاری از این مشخصات شبیه به دوربین به کار رفته در Nexus 6P می‌باشد. اتفاقی که رخ داده مربوط به بهبود و بهینه‌سازی دوربین جدید می‌شود. در اولین اقدام لنزها بروز شده‌اند و از مدل سونی IMX377 به IMX378 ارتقا یافته‌اند. در کنار این‌ها به فوکوس خودکار از طریق تشخیص فاز و فناوری SME-HDR برای تنظیم سریع‌تر HDR مجهز شده است. تمام این‌ها در کنار پردازنده سریع‌تر و بهینه‌سازی‌های صورت گرفته، دست در دست هم داده‌اند تا با یک مجموعه بی‌نظیر روبه‌رو شویم. دوربین خانوده پیکسل براحتی می‌تواند در برابر دوربین خانواده‌های آیفون 7 و گلکسی S7 قد علم کند.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

نکته قابل تامل مربوط به حذف لرزشگر اپتیکال یا OIS می‌شود. گوگل در این زمینه از فناوری جدیدی بهره برده است. توانسته با استفاده از پردازنده و پردازش سیگنال تصویر به یک ترفند جدید دست یابد که جای خالی OIS را پر نماید. در هر شرایط نوری می‌توانید به سرعت اقدام به ثبت تصویر نموده و از حاصل کار راضی و خشنود باشید. قابلیت Auto-HDR+ باعث می‌شود تا تصویر شما رنج وسیعی از رنگ‌ها را شامل شود و نتیجه بسیار چمشگیرتر به نظر آید. رنگ‌ها بسیار گیرا هستند و حالت اشباع ندارند.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

هنگام عکاسی در تاریکی هیچ جای نگرانی وجود ندارد و تمام جزئیات ثبت خواهند شد. در مقایسه با گلکسی S7، تصاویر سامسونگ در تاریکی دارای تیزی بیشتری هستند ولی دقت رنگ‌ها کافی نیست و گرایش اندکی به رنگ زرد وجود دارد. تصاویر ثبت شده توسط پیکسل اندکی نرم‌تر بوده و رنگ‌ها کاملا دقیق ثبت می‌شوند. سرعت دوربین به شکل حیرت‌آوری بالاست حتی هنگامی که گزینه HDR+ فعال باشد. در صورتی که بخواهید بر روی لرزشگیر این تلفن تکیه نمایید از نتیجه بسیار خشنود خواهید بود. تصاویر به سرعت پردازش می‌شوند ولی وقتی برای اولین بار می‌خواهید آن‌ها را در گالری تماشا کنید با اندکی تاخیر روبه‌رو خواهید شد. بازطراحی نرم افزار دوربین باعث شده تا بتوانید به راحتی هر چه تمام‌تر به بخش‌هایی مانند Panorama، Photo Sphere  و Lens Blur دسترسی پیدا کنید. Photo Sphere به شما این امکان را خواهد داد تا تصاویر 360 درجه‌ای ثبت نمایید.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

به بخش جذاب فیلم‌برداری می‌رسیم. دوربین قدرتمند پیکسل می‌تواند ویدئوهایی با کیفیت 4K را ضبط نماید. لرزشگیر دوربین فیلمبردای بر پایه ژیروسکوپ شکل گرفته است که یکی از بخش‌های تاثیر گذار در طراحی گوگل پیکسل به شمار می‌رود. این لرزش‌گیر به راحتی می‌تواند تکان‌های ناشی از فیلم‌برداری با یک دست، دوچرخه سواری، حرکات سریع و … را برطرف سازد و فیلم‌هایی کاملا واضح را برای شما به ارمغان بیاورد. تحت هر شرایطی تصاویر کاملا واضح و روان خواهند ماند. یکی از نقاط ضعف نرم افزار، زمانی پیدا خواهد شد که به طور عمدی تکانی شدید ایجاد نمایید، دوربین برای جبران این تکان به صورت مصنوعی سعی در ترمیم می‌نماید و حاصل کار چندان جذاب نخواهد بود.

یکی از باگ‌های دوربین مربوط می‌شود به فوکوس لیزری، که هر از چند گاهی به میل خود رفتار می‌نماید و بر روی سوژه شما تمرکز نمی‌نماید. برای مثال هنگامی که از پشت پنجره بسته می‌خواهید از نمای بیرون عکس بگیرید فوکوس لیزری بدون شک بر روی شیشه تمرکز می‌نماید که بسیار منزجر کننده است.

دوربین خودنگار 8 مگاپیکسل بوده و از HDR+ بهره می‌برد. حتی در نور کم هم  می‌تواند تصاویری جادویی و زیبا خلق نماید. گشودگی دریچه دیافراگم لنز آن f/2.4 بوده ولی روشن‌ترین دوربین خودنگاری که ما تا کنون دیده‌ایم نمی باشد. قابلیت Google’s lens blur به شما اجازه می‌دهد تا پس زمینه را تار کرده و تصویر چهره خود را برجسته‌تر از قبل نمایید. یکی از کمبودهای نرم افزاری در بخش سلفی به گزینه beauty باز می‌گردد. این گزینه تصاویر ثبت شده را روتوش کرده که دوربین خودنگار پیکسل از آن محروم مانده است.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

بنا به اظهار نظر گوگل دوربین اصلی پیکسل توانسته نمره بسیار بالای 89 را از موسسه بسیار معتبر DXOMark کسب نماید و این دوربین را به قدرتمندترین در بین تمام تلفن‌های هوشمند تبدیل کرده است. اگر از ما بپرسید باید بگوییم دوربین گلکسی S7 هنوز هم جذاب‌تر خواهد بود ولی نمی‌توانیم برتری مطلق را به آن بدهیم. حاصل رقابت سامسونگ و گوگل بسیار نزدیک است ولی سامسونگ اندکی حرفه‌ای‌تر رفتار کرده و امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار داده است.

عمر باتری

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

گوگل پیکسل از باتری 2770mAh و گوگل پیکسل ایکس ال از باتری بزرگ‌تر 3450 برخوردار است. به صورت تئوری با توجه با ابعاد باتری‌های بکار رفته می‌توان گفت که عمر آن‌ها کم خواهد بود زیرا از رقبای اندرویدی خود یعنی گلکسی S7 و S7 Edge کوچک‌تر می‌باشند. اما در عمل هر دو دستگاه می‌توانند یک روز کاری با شما باشند و حتی پیکسل ایکس ال در روزهای شلوغ و پر کار همراه بهتری خواهد بود. مدل ایکس ال می‌تواند 14 تا 16 ساعت در روز با استفاده 4.5 الی 5 ساعته از نمایشگر دوام بیاورد. این نتیجه بسیار نزدیک به Galaxy S7 Ege می‌باشد. در این مدت WiFi و LTE هم روشن بوده است. چیزی که متوجه شدیم این است که در کاربردهای سنگین مدل XL می‌تواند تمام رقبا را شکست دهد و زمان بیش‌تری روشن بماند. مصرف باتری در نرم افزار دوربین بسیار بهینه بوده وهیچ نگرانی از بابت مصرف باتری ایجاد نمی‌کند.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

برادر کوچک‌تر خانواده یعنی گوگل پیکسل هنگام استفاده سنگین به سرعت دچار تخلیه باتری می‌شود. اگر به تلفن‌های کوچک‌تر علاقه‌مند هستید باید بدانید که پیکسل برای استفاده روزانه مناسب است ولی در صورت افزایش فشار نهایتا از 8 صبح تا 7 بعد از ظهر در اختیار شما خواهد بود در صورتی که در شرایطی کاملا برابر پیکسل ایکس ال می‌تواند تا 12 شب با شما باشد! تمام ترفندهای بهینه‌سازی مصرف باتری صورت گرفته اما همچنان شاهد مصرف بیشتر باتری در آن می‌باشیم.

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

نکته نهایی این است که هر 2 دستگاه از شارژ سریع پشتیبانی می‌نمایند و می‌توانید از شارژر 5V/3A یا 9V/2A که درون جعبه قرار گرفته است بهره ببرید. توصیه ما به شما خرید نمونه بزرگ‌تر یعنی PIxel XL خواهد بود.

 

کلام پایانی

بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel و Google Pixel XL)

در صورتی که بین خرید پیکسل و پیکسل ایکس ال گیج شده‌اید باید به شما بگوییم کار ساده‌ای در پیش خواهید داشت. اگر از تلفن‌های بزرگ خوشتان نمی‌آید که هیچ ولی اگر اندازه برایتان مهم نیست حتما به سراغ نمونه بزرگ‌تر بروید. تفاوت‌های اساسی در اندازه نمایشگر و ظرفیت باتری خلاصه می‌گردد. Google Pixel دارای نمایشگری 5 اینچی با رزولوشن FHD بوده در حالی نمایشگر برادر بزرگ‌تر 5.5 اینچی با رزولوشن QHD می‌باشد. هنگامی که به نمایشگر تلفن‌ها نگاه می‌کنید هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت و فقط اندازه‌ها متفاوت است. باتری برادر بزرگ‌تر علاوه بر بزرگ بودن عملکرد بهتری هم دارد. تفاوت عمده در این نقطه رقم می‌خورد. در صورتی که از تلفن خود زیاد استفاده می‌کنید حتما باید نسخه بزرگ‌تر را تهیه نمایید. هر دو دستگاه از ویژگی بدنه ضد آب بی‌بهره هستند و تنها موفق به کسب گواهی IP53 شده‌اند. از نظر نرم افزاری تجربه‌ای بی‌نظیر را در اختیار شما قرار خواهند داد. قیمت بالای آن‌ها می‌تواند تبدیل به مانعی بزرگ برای خریداران شود. قیمتی در حد آیفون برای تلفنی که کمتر کسی آن را می‌شناسد! اگر با اندک کمبودهای موجود کنار بیایید و بخواهید تلفنی اندرویدی و گران قیمت را تصاحب نمایید لحظه‌ای تردید به خود راه ندهید. نمره‌ای که به این تلفن‌ها داده‌ایم به صورت مشترک بوده زیرا هر دوی آن‌ها در قیاس با همرده‌های خود عملکردی یکسان داشته‌اند.

[review]

 

در ادامه می توانیم ویدئوی بررسی تخصصی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال را مشاهده نماییم:

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.