اختلال در عملکرد موتور Juno باعث تغییر برنامه گردش به دور مشتری شد

دسته بندی : گوناگون , هوا فضا 327 بازدید دوشنبه 26 مهر 1395 نویسنده :
اختلال در عملکرد موتور Juno

فضاپیمای Juno حدود سه ماه پیش وارد مدار مشتری شد. قرار بر این بود که طی چند مرحله به دور این سیاره گردش کند.اختلال در عملکرد موتور Juno باعث تغییر برنامه شده است. برای آگاهی از اتفاقات رخ داده با تِک میکس همراه شوید.

حدود سه ماه پیش کاوشگر Juno پس از یک سال سفر فضایی وارد مدار مشتری شد. همه چیز به وسیله دوربین‌های قدرتمند این کاوشگر رصد می‌شد. اما ناگهان موتور اصلی Leros 1b دچار مشکل شد. هنگام آماده سازی Juno برای رفتن به آخرین مدار گازی مشتری، تیمی در ناسا به نام آزمایشگاه پیشرانه جت، متوجه شدند که طبق دستورات هفته گذشته عمل نشده و دریچه تخلیه هلیوم درست عمل نکرده است.

[quote] درچه‌ها باید تنها طی چند ثانیه باز شوند. اما چند دقیقه زمان برد تا این اتفاق رخ دهد. ما باید اطلاعات خود را درباره این مشکل افزایش دهیم. قبل از اینکه شاهد سوختن موتور اصلی هنگام حرکت مجدد آن باشیم. [/quote]

این مانور برای 19 اکتبر برنامه ریزی شده بود اما حالا سوالاتی در این زمینه پیش آمده است. حرکت بزرگ بعدی برای نزدیک‌تر شدن به سیاره مشتری در تاریخ 11 دسامبر هم با اما و اگرهایی جدی رو‌به‌رو شده است. ناسا به سرعت نسبت به این قضیه واکنش نشان داد و بیان کرد که این تغییر در برنامه چندان بزرگ نخواهد بود. کلیه حسگرها و تجهیزات این کاوشگر برای جمع آوری اطلاعات کاملا آماده خواهند بود. مشکلاتی از این دست که باعث تغییر برنامه ریزی می‌شوند در تحقیقات علمی کاملا معمول و قابل درک می‌باشند.

Juno قبلا یک بار به مداری نزدیک‌تر به مشتری منتقل شده است. خوشبختانه به گونه‌ای طراحی شده است که چندان به موتور اصلی وابسته نیست و می‌تواند به وسیله پیشرانه‌های کوچک‌تر هم به مسیر خود ادامه دهد. اگر  خرابی‌های Juno گسترش پیدا کند، این احتمال وجود دارد که دیگر نتواند اطلاعات و تصاویر جدیدی را ارسال نماید. این قضیه می‌تواند مایه شرمساری شود.

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.