تجربه سواری با خودروی خودران اوبر

دسته بندی : خودرو , علم و دانش , ویژه 317 بازدید یکشنبه 28 شهریور 1395 نویسنده :
فورد فیوژن خودران اوبر

به لطف اوبر (Uber)، بالاخره امکان تجربه سوار شدن به یک خودروی خودران [برای عموم] میسر شد. از روز چهارشنبه، سرویس فراخوان سواری (ride-hailing) به کاربران برگزیده اجازه می دهد تا خودروی خودران اوبر را در پیتسبورگ (Pittsburgh) واقع در پنسیلوانیای آمریکا فرا بخوانند.

شما برای امتحان کردن آن به یک دعوتنامه ویژه نیازمندید، که اوبر (Uber) می گوید این دعوتنامه را تنها برای «وفادار ترین» مشتریان خود ارسال کرده است. اوبر به طور واضح روشن نکرده است که چه کسانی به عنوان مشتری وفادار شناخته می شوند، تنها گفته است که تعداد سواری های فراخوانده شده تعیین کننده است.

[quote]Uber یک شرکت آمریکایی چند ملیتی حمل و نقل آنلاین است که مقر آن در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا است. این شرکت اپلیکیشنی توسعه داده که به مصرف کنندگان آن اجازه می دهد تا به وسیله گوشی های هوشمند خود تقاضای سفر[درون شهری] خود را ثبت کنند (درخواست سواری) و نرم افزار، به طور خودکار این درخواست را به نزدیک ترین رانندهء اوبر ارسال می کند تا مسافر را سوار کند. اپلیکیشن اوبر، به صورت خودکار میزان کرایه را محاسبه کرده و پرداختی را به راننده منتقل می کند. رانندگان اوبر از خودروی شخصی خود استفاده می کنند،از این رو این شرکت مورد حملات شدید صنعت تاکسیرانی قرار گرفته است. اوبر در اوت 2016 در 66 کشور و 507 شهر جهان در دسترس بوده است. پس از محبوبیت اوبر بسیاری از شرکت ها مدل کسب کار آن را تکرار کرده اند که به اوبرسازی (Uberification) مشهور شده است.[/quote]

به هرجایی که تمایل داشته باشید خودرویی را برای سواری فرابخوانید باید در نظر داشته باشید که با وجود داشتن دعوتنامه، خودروی خودران اوبر تنها در مناطق محدودی حرکت می کند، مناطقی چون مرکز شهر پیتسبورگ و محله Shadyside که در شمال مرکز شهر قرار دارد.

جدای از هشدارها و پیش بینی های احتیاطی، این واقعا مسئله مهم و قابل توجهی در فضای اتوموبیل های خودران است. این اولین باری است که عموم مردم می توانند این فناوری را مستقیما تجربه کنند و اولین باری است که می توانیم ببینیم مردم واقعا درباره تردد این خودروها در خیابان ها چه احساسی دارند. (احتمالا متعجب می شوید اگر بدانید، خودروهای تسلا به صورت رسمی می توانند فقط در بزرگراه ها در حالت اتوپایلوت [رانندگی خودران] رانندگی کنند، نه در شهرها. و البته که سیستم اتوپایلوت فقط در دسترس کسانی است که خودروی تسلا را دارند.)

ما نگاهی به خودروی خودران اوبر در خیابان های پیتسبورگ انداخته ایم، در ادامه با تِک میکس همراه باشید:

 

برای امتحان این خودرو، ما به مرکز فناوری های پیشرفته اوبر(ATC)، در محله کوچک Strip District پیتسبورگ در کنار رود الیگنی و نزدیکی انبارها حرکت کردیم. ATC زیر یک پل راه آهن پنهان شده است که آن را نسبتا منزوی نگه داشته است

ATC در پیتسبورگ


ATC ظاهری مدرن و براق دارد، با پنجره های قدی و پله های چوبی غول آسا. طبقه همکف دارای میزهایی است که می توانند به محوطه ناهارخوری تبدیل گردند و همچنین چندین صندلی برای نشستن و ریلکس کردن وجود دارد.

 مرکز فناوری های پیشرفته اوبر


به محض ورود، نگاهمان به نسخه اول و دوم خودروی خودران اوبر افتاد. «نسخه اول»یک «فورد فیوژن» با یک باربند پر شده از فناوری های خودروی خودران است.

مرکز فناوری خودران اوبر


این خودرو 20 دوربین دارد، و یک LIDAR که در بالاترین نقطه نصب شده است، آنتن های ارائه دهنده موقعیت یابی GPS و چندین ماژول LIDAR و RADAR که در اطراف خودرو قرار دارند، بنابراین خودرو می تواند اطرافش را ببیند.

لیدار و دوربین های خودروی خودران

فناوری سنجش از راه دور، موسوم به LIDAR، از نور لیزر استفاده می کند تا نقشه جهان اطراف خودرو را ترسیم کند و از این طریق خودرو می تواند موانع را ببیند.


خودروی اوبر، دارای باربند ضمخت و سنگینی است. اریک مِیهوفر، سرپرست مهندسی پروژه خودروی خودران، می گوید که قادر است تا 1.4 میلیون نقطه لیزر را در هر ثانیه شلیک کرده تا نمایی سه بعدی از محیط اطراف خودرو ایجاد کند. یک دوربین رنگی نیز در زیر LIDAR غول پیکر قرار دارد که دید سه بعدی رنگی دارد بنابراین می تواند تغییراتی چون رنگ چراغ راهنمایی را حس کند.

باربند خودروی خودران اوبر


«نسخه دوم» یک ولوو XC-90 است. مِیهوفر می گوید که سیستم آن در هر زمینه ای به خوبی و یا بهتر از فورد فیوژن است اما از تعداد دوربین کمتری استفاده می کند و همه چیز را به طرز روان تری یکی می کند.

ولوو XC 90 اوبر


اما اگر در پیتسبورگ تقاضای سواری خودران کنید، آن خودرو «نسخه اول» فورد فیوژن خواهد بود.

ناوگان خودروهای خودران اوبر


اگر دسترسی به شما داده شده باشد، شما قادر خواهید بود تا خودروی خودران اوبر را به همان روش معمول UberX فرا بخوانید. به شما هشدار داده می شود که با خودروی خودران اوبر هماهنگ شده اید و فقط 2 مسافر می توانند سوار شوند، دلیل آن هم این است که یک راننده و یک مهندس در صندلی های جلو نشسته اند تا اطمینان حاصل کنند که همه چیز بدون اشکال پیش می رود. در ضمن در حال حاضر مبلغی هم برای سواری با خودروی خودران پرداخت نخواهید کرد!

اپلیکیشن اوبر


صفحه نمایش مخصوصی در صندلی های عقب خودروی خودران اوبر وجود دارد که به شما خوش آمد گفته و محدودیت تعداد 2 مسافر را به شما یادآوری می کند. صفحه نمایش جزئیات سفر را نشان می دهد، شامل مسیر و پیچ های برنامه ریزی شده با این هدف که «سواران احساس راحتی و ایمنی کنند»، این را، امیلی بارتل، مدیر محصول در Uber ATC گفت. شما نمی توانید مسیر را عوض کنید و باید مقصد را قبل از شروع سفر وارد کنید زیرا اتوموبیل ها غالباً محدود به منطقه مرکزی شهر اند.

صفحه نمایش سرنشین عقب خودروی اوبر


همچنین نقشه برداریِ LIDAR اطراف خودرو به صورت زنده روی صفحه نمایش نشان داده می شود بنابراین شما می توانید دنیا را از دید خودرو ببینید. برنامه آزمایشی پیتسبورگ در وسعت محدود طراحی شده است تا بررسی کند که چه مقدار اطلاعات لازم است تا مشتریان در خودروی خودران احساس امنیت کنند.

 

نمایش زنده دید خودروی اوبر

 

 

نمایش زنده نقشه برداری لیدار


به محض اینکه سوار خودروی خودران اوبر می شوید، احساس شگفت آوری خواهید داشت. در بیشتر مواقع دست راننده خودروی ما روی فرمان بود. از این رو مجبور بودیم تا به طور مرتب چک کنیم که آیا واقعا خودرو در حالت خودران است.

نمای بیرونی خودروی اوبر


و این بیانگر آن است که این خودروها تا چه میزان خوب در جاده های شهری عمل می کنند. برآمدن از عهده زمین های پیتسبورگ کار آسانی نیست، با تپه های شیب دار و پل های مختلف، اما خودروی اوبر به خوبی از پس آن برآمده است. این واقعا باورنکردنی است که خودرویی را تماشا کنید که هر کاری از دور زدن به چپ در تقاطع ها تا بالا رفتن از تپه ها را به راحتی و بدون دخالت راننده انجام می دهد.

خودروی اوبر در خیابان های پیتسبورگ


باید اضافه کرد، که این خودروها ابدا کامل و بی نقص نیستند. در مسیر تقریبا 5 مایلی ما، حداقل 4 بار صدای «دینگ» شنیده شد که نشان می داد احتیاج است تا راننده کنترل را در دست گرفته و به صورت دستی رانندگی کند. این اتفاق یک بار روی پل افتاد،  اما با این وجود در یک مسیر کاملا مستقیم و بدون هرگونه موانع محسوسی نیز. زمانی که چنین اتفاق بیافتد، لازم است تا قبل از ورود دوباره به حالت خودران، وضعیت را ارزیابی کنید.

نمای داخلی خودروی اوبر


همچنین این خودرو از طریق یک نوار ابزار کوچک در بالای فرمان به راننده برای در دست گرفتن کنترل علامت می دهد. دایره آبی رنگ نشان دهنده این است که خودرو در وضعیت هدایت دستی است. تیک سبز رنگ نشان دهنده حالت خودران است. و ممیز قرمز رنگ نشان دهنده وجود یک مشکل است.

علائم پشت فرمان خودروی اوبر

 


حتی اگر بخواهید  که با وجود عدم مشکل، باز هم خود کنترل خودرو را در دست بگیرید، کار نسبتا آسانی است. به سادگی با چرخاندن دسته یا فشردن پدال ترمز یا پدال گاز خودرو از حالت خودران خارج می شود. یک سویچ قرمز رنگ بزرگ هم وجود دارد که می توانید با هیجان بیشتری خودرو را از حالت خودران خارج کنید

uber-red-kill-switch


با وجود اینکه راننده 4 بار کنترل خودرو را در دست گرفت، خودروی خودران اوبر در اکثر مواقع بدون دخالت رانندگی می کرد. و جالب ترین چیز درباره آن این است که هنگامیکه در خودروی خودران اوبر قرار می گیرید در ابتدا احساسی باورنکردنی دارید ولی به سرعت احساسی طبیعی خواهید داشت. من در ابتدا کمی عصبی بودم اما به محض حرکت نه به عنوان یک مسافر و نه کسی که پشت فرمان نشسته ترسی حس نکردم.

تجربه رانندگی با خودروی خودران اوبر

به خاطر داشته باشید که شما با سوار شدن به خودروی خودران اوبر موافقت می کنید که اوبر از شما فیلمبرداری کند و از این طریق اوبر می تواند واکنش افراد نسبت به خودرو را مشاهده کند.

در پایان می توانید ویدیوئی از این خودرو را مشاهده کنید:

منبع: Businessinsider

امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.